God planlegging og fokus på markedet gir deg gode sjanser for å lykkes med utvikling av idéen din til en fremtidig virksomhet.
Tenker du å ha samarbeidspartnere og søke finansiering hos bank eller tilsvarende, er de opptatt av at du kan vise til realistiske planer og budsjetter for å inngå et samarbeid med deg.
All relevant informasjon om hvordan du vil realisere forretningsidéen kan du oppsummere i en forretningsmodell. Neste steg i planleggingsfasen vil være å lage gode oppstartsbudsjetter og eventuelt utarbeide en forretningsplan. Søk gjerne råd og veiledning underveis.
Uavhengig av hvilken organisasjonsform du velger for din etablering er en sunn finansiering viktig for å gjøre oppstarten lettere, og sikre at du klarer å betale dine forpliktelser. Ved oppstart må du ha en viss egenkapital, og størrelsen på denne avhenger blant annet av hvilken risiko du tar og i hvilken bransje du skal starte opp i.
Hvilken organisasjonsform som kan passe for det dere skal starte opp med bør avgjøres ut fra hvor stor aktiviteten vil bli og hvilken risiko etableringen innebærer. Behovet for kapital kan også ha betydning for hvilken organisasjonsform du velger.
Basert på at dere ønsker å starte virksomhet sammen kan dere velge mellom organisasjonsformene under.
Et aksjeselskap kan ha en eller flere eiere. Eierne står ikke personlig ansvarlig for virksomhetens gjeld, annet enn aksjekapitalen som er betalt inn. Aksjekapitalen må være på minimum 30 000 kroner.
Aksjeselskap kan passe når etableringen medfører økonomisk risiko av betydning. Eksempler på dette er når virksomheten krever store investeringer og har behov for flere ansatte.
Det begrensede ansvaret, fleksibiliteten og mulighetene for kjøp og salg av aksjene gjør at aksjeselskap er å foretrekke dersom du planlegger etableringen med flere eiere og muligheten for å få investorer til å satse penger på selskapet.
Generalforsamlingen er aksjeselskapets øverste myndighet og det er selskapets aksjonærer som har møte- og stemmerett.
Styret velges av generalforsamlingen og skal bestå av minst én person. Et styremedlem må være myndig. Styremedlemmet kan ikke være ilagt konkurskarantene eller idømt rettighetstap. Styret møtes ved behov.
Styret er ansvarlig for driften og organiseringen av selskapet. Selskapet kan velge å ha daglig leder, denne ansettes av styret. Daglig leder og minimum halvparten av styrets medlemmer må være bosatt i Norge eller annen EØS-stat, Storbritannia Nord-Irland eller Sveits.
I mange aksjeselskap har eieren alene alle disse rollene. Vær oppmerksom på at disse kravene gjelder uavhengig av selskapets størrelse.
Brønnøysundregistrene om roller i aksjeselskap
En av fordelene med å etablere et aksjeselskap er at du som eier også ansatt. Som ansatt i eget aksjeselskap har du like rettigheter som andre arbeidstakere. Aksjeselskapet har arbeidsgiveransvar for deg og du skal ha utbetalt lønn.
Eier av aksjeselskapet kan velge å ikke være ansatt selv om han/hun arbeider i selskapet. Utbetaling fra aksjeselskapet til eieren kan da skje som utbytte. Du opparbeider deg ikke sosiale rettigheter av det som utbetales som utbytte.
Som eier og ansatt har du krav på 100 prosent sykepenger fra første sykedag. Men vær oppmerksom på at NAV dekker sykepengene fra dag 17. De første 16 kalenderdagene er det aksjeselskapet som arbeidsgiver som skal betale sykepenger.
Som eier og ansatt i aksjeselskapet opparbeider du rett til dagpenger ved arbeidsledighet, på lik linje med andre arbeidstakere. Vilkårene for å motta dagpenger finner du hos NAV.
Som eier og ansatt i aksjeselskapet tjener du opp pensjonsrettigheter av det du mottar i lønn, på lik linje med andre arbeidstakere. Vær oppmerksom på at ved overgang til pensjon vil de fleste få en betydelig inntektsreduksjon. Dersom selskapet har flere ansatte vil det normalt ha plikt til å tegne en tjenestepensjonsordning for sine ansatte.
Aksjeselskapet og eierne beskattes på tre måter:
Selskapet betaler skatten året etter inntektsåret og betalingen fordeles på to terminer.
Med næringsvirksomhet følger normalt bokføringsplikt. Det betyr at du må ta vare på dokumentasjon av inntekter og kostnader og sette disse i et system. Aksjeselskap vil i tillegg ha regnskapsplikt. Det innebærer at selskapet årlig skal levere årsregnskap til Regnskapsregisteret. Hvis du ikke har særlig kunnskap om regnskapsføring bør du vurdere å sette bort denne jobben til en regnskapsfører.
Alle aksjeselskap med mindre enn 7 millioner kroner i omsetning kan normalt velge bort revisjon av årsregnskapet.
Registrering av aksjeselskap skjer via Samordnet registermelding i Altinn.
Etter at selskapet er registrert får du tildelt selskapets organisasjonsnummer.
Et ansvarlig selskap er et selskap hvor to eller flere eiere (deltakere) samlet eller hver for seg har et ubegrenset personlig ansvar for virksomheten. Det er ikke krav til innskudd i forbindelse med oppstart av et ansvarlig selskap.
Ansvarlig selskap kan passe når virksomheten har lav økonomisk risiko, stoler på partneren. Et eksempel hvor denne organisasjonsformen benyttes er kontorfellesskap.
Kombinasjonen personlig ansvar og at deltakerne tar avgjørelser i fellesskap, kan føre til uoverensstemmelser mellom deltakerne. Det kan derfor være fornuftig at deltakerne inngår en kompanjongavtale. Dette er ikke lovpålagt.
Selskapsmøtet er øverste myndighet i ansvarlige selskap. Deltakerne i selskapet er medlemmer i selskapsmøtet og har møte og stemmerett. Ansvarlig selskap er ikke pliktig til å ha styre eller daglig leder i selskapet, men selskapsmøtet kan likevel beslutte dette.
Som deltaker i et ansvarlig selskap er du ikke ansatt, og mottar ikke lønn. Det skal heller ikke betales arbeidsgiveravgift. Dersom selskapet ansetter noen som ikke er deltaker i selskapet får selskapet arbeidsgiveransvar, og må følgelig betale lønn og arbeidsgiveravgift for den ansatte.
Som deltaker i ansvarlig selskap regnes du som selvstendig næringsdrivende. Med det har du normalt mer begrensede sosiale rettigheter enn om du var arbeidstaker.
Selvstendig næringsdrivende har rett til sykepenger fra 17. sykedag, og da med 80 prosent dekning av sykepengegrunnlaget. Dette i motsetning til arbeidstakere som har 100 prosent dekning fra dag én. Du kan tegne ulike forsikringer for å bedre sykepengerettighetene dine.
Som deltaker i et ansvarlig selskap har du ikke rett til dagpenger.
Som deltaker i et ansvarlig selskap tjener du opp pensjon av næringsinntekten din. Vær oppmerksom på at ved overgang til pensjon vil de fleste få en betydelig inntektsreduksjon. Å spare til pensjon vil derfor være viktig. Du kan også inngå private pensjonsavtaler.
I et ansvarlig selskap er det deltakerne som betaler skatten for selskapet.
Deltakere beskattes:
Skatt av overskuddet betales året etter inntektsåret, fordelt på to terminer. Skatt av arbeidsgodtgjørelsen betales fire ganger i løpet av inntektsåret.
Med næringsvirksomhet følger normalt bokføringsplikt. Det betyr at du må ta vare på dokumentasjon av inntekter og kostnader og sette disse i et system. Ansvarlig selskap vil i tillegg ha regnskapsplikt dersom selskapet oppfyller nærmere krav. Regnskapsplikt innebærer at selskapet skal levere årsregnskap til Regnskapsregisteret. Hvis du ikke har særlig kunnskap om regnskapsføring bør du vurdere å sette bort denne jobben til en regnskapsfører.
I enkelte tilfeller vil et ansvarlig selskap være pliktig til å ha revisor.
Registrering av ANS og DA skjer via Samordnet registermelding i Altinn.
Etter at registreringen er godkjent får du tildelt et organisasjonsnummer.
Et samvirkeforetak må ha to eller flere medlemmer. Hovedformålet i et samvirkeforetak er å fremme medlemmenes økonomiske interesser. Sentralt i dette ligger at du som medlem gjennom samarbeid får oppfylt dine økonomiske interesser, enten som ansatt, leverandør eller kunde hos samvirkeforetaket.
Medlemmene står ikke personlig ansvarlig for virksomhetens gjeld, utover eventuelle innskudd. Det er ikke krav om innskudd, men samvirkeforetaket skal til enhver tid ha en forsvarlig egenkapital. Samvirkeforetak er godt egnet når personer eller virksomheter skal samarbeide om salg av produkter/tjenester eller løse felles utfordringer.
En av fordelene med å etablere et samvirkeforetak er at du som eier også kan være ansatt i foretaket. Du har da like rettigheter som andre arbeidstakere. Samvirkeforetaket har arbeidsgiveransvar og du skal ha lønn.
Som eier og ansatt har du krav på 100 prosent sykepenger fra første sykedag. Men vær oppmerksom på at NAV dekker sykepengene først fra dag 17. De første 16 kalenderdagene er det arbeidsgiveren som skal betale sykepenger.
Som eier og ansatt opparbeider du rett til dagpenger ved arbeidsledighet, på lik linje med andre arbeidstakere. Vilkårene for å motta dagpenger finner du hos NAV.
Som eier og ansatt tjener du opp pensjonsrettigheter av det du mottar i lønn, på lik linje med andre arbeidstakere. Ved overgang til pensjon vil imidlertid de fleste få en betydelig inntektsreduksjon. Dersom selskapet har flere ansatte vil det normalt ha plikt til å tegne en tjenestepensjonsordning for sine ansatte.
Samvirkeforetak og medlemmene beskattes på tre måter:
Foretaket betaler skatten året etter inntektsåret og betalingen fordeles på to terminer.
Med næringsvirksomhet følger normalt bokføringsplikt. Det betyr at du må ta vare på dokumentasjon av inntekter og kostnader og sette disse i et system. Samvirkeforetak vil i tillegg ha regnskapsplikt ved en årlig omsetning på mer enn 2 millioner kroner. Det innebærer at selskapet årlig må levere årsregnskap til Regnskapsregisteret.
Samvirkeforetak med omsetning over 7 millioner kroner må ha revisor til å revidere årsregnskapet.
Registrering av samvirkeforetak gjøres via Samordnet registermelding i Altinn.
Etter godkjent registrering får foretaket tildelt sitt organisasjonsnummer.
Mer om å starte og registrere samvirkeforetak