Åpningstider Altinn brukerservice
Fra 15. september til 15. mai har Altinn brukerservice vinteråpningstid fra klokken 08:00-15:30.
Fra 15. september til 15. mai har Altinn brukerservice vinteråpningstid fra klokken 08:00-15:30.
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) opplever for tiden en bølge av svindelforsøk via SMS-er som ser ut som de kommer fra Altinn. Meldingene gir seg ut for å komme fra Altinn, og legger seg i samme tråd som reelle tekstmeldinger du har fått fra Altinn tidligere.
Virksomheter som mottar post med taushetsbelagt innhold må sikre at tilgangen til slike meldinger begrenses til de som har tjenstlig behov for å se innholdet.
Altinn rydder i de roller som automatisk gir rettigheter til Kontaktperson for norskregistrert utenlandsk foretak (NUF). Dette betyr i praksis at Kontaktperson mister tilgang til roller, se oversikt i saken.
Den siste tiden har mange innbyggere og bedrifter mottatt falske e-poster og SMS-er med henvisning til både politiet, Namsmannen, PST og Altinn.
Fra og med januar 2020 fjernes Altinn-appene fra Apple store og Play store.
Nå kan du slippe ekstraarbeidet med rolledelegering i Altinn. Vi innfører den nye rollen, Hovedadministrator, som kan få ansvaret for administrering av roller og rettigheter for din virksomhet.
Har organisasjonen din kontroll på roller og rettar i Altinn? Det er mottakarverksemda sitt ansvar å sjå til at berre personar med tenestleg behov har tilgang til sensitive eller teiepliktige personopplysningar i verksemda sin innboks i Altinn.
Har du mottatt SMS eller e-post fra Altinn med lenke? Dette er forsøk på svindel, ikke klikk på lenken eller svar på meldingen. Vi sender aldri ut SMS eller e-post til deg med lenke, men vil be deg logge inn på Altinn.no.
Revisorer og regnskapsførere mottar hver dag mange e-poster og SMS-er fra det offentlige. Antallet har økt så mye at det oppleves som utfordrende å skille ut viktige varsler i mengden. Det er utarbeidet retningslinjer for varsling.
Den nye personopplysningsloven (GDPR) har ikke krevd vesentlige endringer i Altinn. Det skyldes at det meste var på plass fra før av. Noen mindre endringer er gjort.
Det gjøres endring i styremedlemmer sin tilgang til tjenester i rollen "Lønn- og personalmedarbeider" i Altinn. Dette innebærer at styremedlemmer ikke lenger vil ha tilgang til tjenester knyttet til denne rollen, men tilgangen kan delegeres.
Litt forsinket er sletting av klientdelegeringer på de gamle regnskapsfører- og revisorrollene gjennomført. Dette betyr at alle tjenester er koblet til de nye rollene som ble opprettet i Altinn.
Alle arbeidsgivere i hele landet må nå være klare for å motta digitale sykmeldinger og søknader om sykepenger.
Altinn er kommet i ny versjon 14. november. Endringene handler først og fremst om innføring av nytt design.
Fra 1. januar 2017 må mva-registrerte ha oppdatert versjon av regnskapssystemet. Mva på innførsel av varer (importmoms) skal innberettes i mva-meldingen.
Altinn oppretter i uke 51 spesialiserte roller for regnskapsførere og revisorer. - Dette har vært et sterkt ønske fra serviceorganisasjonene, som vi er glade for å nå kunne komme et steg nærmere å oppfylle, sier kommunikasjonsrådgiver Lars Vegard Bachmann
Få varsel om viktige nyheter fra Altinn på e-post. Registrer deg her: