Melding om arbeid med asbest eller asbestholdig materiale
Virksomheter med tillatelse til å arbeide med asbest skal hver gang før de begynner arbeidet sende en melding til Arbeidstilsynet. Meldingen må sendes så tidlig som mulig og senest én uke før arbeidet begynner.
Veiledning til skjemaet
Se Send melding om arbeid med asbest (arbeidstilsynet.no) for veiledning til utfylling av skjemaet.
Hvem skal bruke skjemaet?
Alle virksomheter som har tillatelse til å arbeide med asbest og asbestholdige materialer skal sende inn dette skjemaet hver gang før de begynner et asbestarbeid.
I akutte situasjoner, som for eksempel brudd på asbestholdig vannledning, kan virksomheten gjennomføre arbeidet og så sende inn skjemaet så snart som praktisk mulig.
Tilgang til meldingsskjemaet
Tilgangspakker
Personen som skal sende inn skjemaet for virksomheten deres, må ha riktig fullmakt gjennom en tilgangspakke i Altinn. For dette skjemaet må personen ha én av følgende tilgangspakker:
«Oppføring av bygg og anlegg»
«Starte, endre og avvikle virksomhet»
Les mer om de nye tilgangspakkene i Altinn og hvordan dere gir fullmakter
Tilgang som enkelttjeneste
Personen som skal sende inn skjemaet for virksomheten kan også ha tilgang til skjemaet som en enkelttjeneste. Denne enkelttjenesten heter:
«Melding om arbeid med asbest eller asbestholdig materiale»
I tillegg må dere gi fullmakt til denne enkelttjenesten for å kunne melde fra til Arbeidstilsynet om endringer:
«Endring i melding om arbeid med asbest eller asbestholdig materiale»
Hva skal dere sende inn?
I meldingen skal dere gi informasjon om
- hvor dere skal arbeide med asbest (arbeidstedets beliggenhet)
- når dere skal gjøre arbeidet (dato for oppstart og sluttidspunkt)
- hvilke materialer dere skal håndtere
- hvilket arbeid dere skal gjøre (inkludert metoder og aktiviteter med hensyn til blant annet beskyttelse av arbeidstakere, rengjøring, avfallshåndtering og luftutskifting ved innendørs arbeid)
- hvilke arbeidstakere som trolig skal utføre arbeidet
- oppgi navn på hver enkelt (last opp individuelle kursbevis i arbeid med asbest)
- oppgi dato for siste gjennomførte helseundersøkelse
- hvilke tiltak og hvilket utstyr dere har for å begrense arbeidstakernes eksponering for asbest
- hvilke tiltak dere har for å forhindre forurensing
Hvorfor skal dere bruke dette skjemaet?
Dere skal sende inn melding om arbeid med asbest fordi Arbeidstilsynet skal kunne vurdere om arbeidet er planlagt etter regelverket før dere starter.
Mer om skjemaet
Det er bare arbeidstakere med spesiell opplæring som kan arbeide med asbest eller asbestholdig materiale.
Arbeidstilsynets svartjeneste svarer på spørsmål om utfylling av skjemaet.