Hopp til hovudinnhald
Digdir logoAltinn

Hjelp og kontakt

Vi hjelper deg gjerne med det du lurer på. Sjå kva vi ofte får spørsmål om og korleis du kan kontakte oss.

Spørsmål du kanskje har:

Hva må jeg gjøre i ny tilgangsstyring?

Rollene i Altinn skal erstattes av tilgangspakker. Derfor må de som har fått en rolle i gamle Altinn få fullmakt til tilgangspakker i stedet. Tilgangsstyrer eller hovedadministrator i virksomheten må gjøre dette.

Den nye løsningen er ikke komplett ved lansering 1. desember 2025, og ikke alle tjenester er koblet til en tilgangspakke. I en periode må man derfor ha både roller og tilgangspakker for å få utført arbeidsoppgavene. Derfor er gammel løsning for å styre tilganger fortsatt tilgjengelig.

Vi anbefaler å gi fullmakt til tilgangspakker der det er mulig dersom tilgangen skal være langvarig.

Haster det å gi tilgangspakker?

Ved lansering 1. desember 2025 er det ingen tjenester som krever at man har gitt fullmakt til tilgangspakke. Tilgangspakkene må tas i bruk seinest når en tjeneste man trenger å gi fullmakt for ikke er knyttet til en Altinn-rolle. Det er etatene som bestemmer når den enkelte tjeneste ikke lenger skal være tilgjengelig via Altinn-rolle.

Etter 19. juni 2026 vil det ikke lenger være mulig å gi fullmakt gjennom Altinn-roller. Fra da må alle fullmakter gis til tilgangspakker eller til enkelttjenester.

Hvilken tilgangspakke skal jeg velge?

Det er vanskelig for oss å si hvilken tilgangspakke du skal gi. Tilgangspakkene er sortert under områder som skal gjøre det lettere å se hvilke tilgangspakker som naturlig kan høre til det området.

Det er etatene som bestemmer hvilken tilgangspakke de legger sine tjenester i. For å sjekke en spesifikk tjeneste kan du under menyvalget fullmakter søke etter en tjeneste for å se de ulike tilgangspakkene som kommer opp. Du kan også åpne en tilgangspakke og se tjenesten som ligger i den pakken for å se om det er den riktige tilgangspakken for deg.

Må jeg slette rollene?

Altinn-rollene vil fases ut gradvis ettersom etatene som eier tjenestene beslutter at de ikke lenger skal være koblet til roller. Du trenger derfor ikke slette roller i din virksomhet.

Om du ønsker å slette roller er det mulig via gammel løsning.

Treng hjelp med utfylling av skjema

Nokon skjema har spørgsmåltekn du kan trykke på for å få rettleiing til den aktuelle posten. Ta kontakt med etaten som er mottakar og eigar av skjema det gjeld, dersom du treng meir hjelp til utfylling. Kontaktinformasjonen til etaten finn du ved å trykke på "Om skjema" øvst til høgre i skjemaet.

Svindelforsøk generelle tips

1) Stopp - Tenk – Sjekk
Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen? Svindelforsøk er lettest å avsløre ved at du blir bedt om å åpne lenke eller vedlegg.

2) Ikke stol på avsenderadressen
Det er lett å forfalske avsenderadresser, i e-poster, SMS-er og tekstmeldinger. Når Altinn sender deg en SMS eller e-post, vil den fortelle at du har noe som må leses eller fylles ut i Altinn. Da må du åpne et nytt nettleservindu, skrive inn altinn.no og logge deg inn for å lese innholdet.
Altinn sender deg aldri melding fra meldingstjenester som Messenger, WhatsApp eller liknende.

3) Lenker og vedlegg
Vi sender aldri lenker eller vedlegg i e-post eller SMS. Når du mottar varsel fra oss må du gå inn på din nettleser, skrive inn "www.altinn.no" og logge deg inn for å sjekke innboksen din.

4) Sensitive opplysninger
Oppgi aldri sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder som blir etterspurt fra en slik falsk e-post eller SMS. Har du kommet i skade for å oppgi slik informasjon, ta kontakt med banken din så raskt som mulig.

 

Er du usikker på om meldingen du har fått er svindel? Ring oss gjerne på telefon 7500 6000, så hjelper vi deg med å sjekke.

Søk på altinn.no

Ta kontakt, vi hjelper deg gjerne

Hjelp til å finne fram i Altinn

Me hjelper deg med å finna fram i Altinn, bruka innboksen og gi tilgangar til andre. Opningstider på telefon og chat er på kvardagar 08.00-15.30. Viss du skriv til oss svarar me vanlegvis innan ein vyrkedag.

Merk: Del berre generell informasjon – ikkje del personopplysningar (til dømes fødselsnummer, kontaktinformasjon, passord, bankkonto, helseinformasjon m.m.)

75 00 60 00

Hjelp til å starte og drive bedrift

Bedriftsrettleiinga svarer på spørsmål om å starta og drive bedrift. Opningstid på telefon er 09.00-15.00. Viss du skriv til oss svarar vi vanlegvis innan ein virkedag.

800 33 840

Hjelp til å fylla ut eit skjema eller forstå innhaldet i eit brev

Spørsmål om innhaldet i skjema og meldingar må stillast til etaten/kommunen som eig skjemaet eller har sendt deg meldinga. Du finn kontaktinformasjon til dei ulike skjema- eller tenesteeigarane under Alle skjema