Hjelp
Altinn brukarservice hjelper deg med innlogging, navigering, delegering og vegen frem til eit skjema. Har du spørsmål om utfylling av eit skjema må du kontakte etaten som eig det.Spørsmål du kanskje har:
Ønskjer du å søke opp meldingar for fleire aktørar samstundes klikker du på namnet ditt oppe til høgre → Vis alle aktørar → Søk for fleire aktørar.
Treng du hjelp med utfylling av skjema, må du kontakte etaten som eig og mottek skjemaet du brukar. Kontaktinformasjonen til etaten finn du på informasjonssida til det aktuelle skjemaet.
Du kan søke opp skjemaet under alle skjema.
1) Stopp - Tenk – Sjekk
Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen? Svindelforsøk er lettest å avsløre ved at du blir bedt om å åpne lenke eller vedlegg.
2) Ikke stol på avsenderadressen
Det er lett å forfalske avsenderadresser, i e-poster, SMS-er og tekstmeldinger. Når Altinn sender deg en SMS eller e-post, vil den fortelle at du har noe som må leses eller fylles ut i Altinn. Da må du åpne et nytt nettleservindu, skrive inn altinn.no og logge deg inn for å lese innholdet.
Altinn sender deg aldri melding fra meldingstjenester som Messenger, WhatsApp eller liknende.
3) Lenker og vedlegg
Klikk aldri på en lenke eller et vedlegg i e-post eller SMS fra oss. Åpne nettleseren og logg deg inn på altinn.no for å sjekke innboksen din.
4) Sensitive opplysninger
Oppgi aldri sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder som blir etterspurt fra en slik falsk e-post eller SMS. Har du kommet i skade for å oppgi slik informasjon, ta kontakt med banken din så raskt som mulig.
Er du usikker på om meldingen du har fått er svindel? Ring oss gjerne på telefon 7500 6000, så hjelper vi deg med å sjekke.