Her leverer du mellombalansen til Regnskapsregisteret.

Filvedleggene skal være  i filformatet PDF.

Start tjeneste

Om denne tjenesten

Du rapporterer når disposisjoner skal foretas på grunnlag av mellombalanse.

Slike disposisjoner er:

Aksjeselskap og allmennaksjeselskap som skal gjennomføre disposisjoner som foretas på grunnlag av mellombalanse.

For å fylle ut, signere og sende inn skjemaet trenger du en av Altinn-rollene Regnskapsmedarbeider, Revisormedarbeider, Ansvarlig revisor, Regnskapsfører med signeringsrettighet, Regnskapsfører uten signeringsrettighet eller Utfyller/innsender.

Mangler du rolle, kan en som har rolle delegere til deg. Se hjelpesidene om roller og rettigheter.

I skjema for mellombalanse fyller du ut:

  • Balansedato.
  • Om selskapet har registrert beslutning i Foretaksregisteret om å unnlate revisjon etter aksjeloven § 7-6.
  • Om regnskapsreglene for små foretak er fulgt.
  • Hvilke regler er brukt ved utarbeidelsen av mellombalansen til selskapet.
  • Dato for fastsettelse av mellombalansen.
  • Navn på representant som bekrefter at mellombalansen er fastsatt av generalforsamlingen.
  • Det er også anledning til å oppgi inntil 10 e-postadresser som skal ha varsel når mellombalansen er saksbehandlet. Varsel blir også sendt til varslingsadressene som er registrert i Altinn.

Mellombalansen, noteopplysninger og eventuelt revisjonsberetning skal du legge til som filvedlegg i filformatet PDF.

Regnskapsregisteret bruker skjemaet til å registrere mellombalansen, slik at den kan kunngjøres og gjøres offentlig tilgjengelig.
 

Når Foretaksregisteret mottar meldinger om disposisjoner utført på grunnlag av mellombalanse, kontrollerer de registrerte opplysninger om mellombalansen hos Regnskapsregisteret.

Regnskapsregler og språk

Mellombalansen må utarbeides etter samme regnskapsspråk og ha samme regnskapsprinsipper som ble brukt for siste årsregnskap.

Prinsippendringer som selskapet har til hensikt å gjennomføre i neste årsregnskap, kan gjennomføres i mellombalansen, men må da forklares i noter etter vanlige regler for noteopplysninger om prinsippendringer i det anvendte regnskapsrammeverk.

Filvedlegg

Du skal legge med mellombalansen, noteopplysninger og eventuelt revisjonsberetning som filvedlegg. Det er ikke krav til å skanne originaldokumentene. Dokumentene du legger som filvedlegg skal ha filformatet PDF.

Regnskapsregisteret kan godkjenne mellombalansen uten at den er underskrevet. Det er fordi sikkerheten blir ivarett ved at innsender har rolle/rettighet for innsending av mellombalansen via Altinn, og ved at innsender bekrefter at den innsendte mellombalansen er fastsatt av generalforsamlingen. 
 
Hvis det foreligger dispensasjon fra kravet om at årsregnskapet og mellombalansen skal være på norsk (regnskapsloven § 3-4 tredje ledd), skal dispensasjonen legges med. Dispensasjon skal være gitt av Skattedirektoratet.


Det er bare dokumenter med relevans til mellombalansen som du skal legge med som filvedlegg. Andre typer henvendelser skal du sende i posten, via vårt kontaktskjema eller på e-post til firmapost@brreg.no . Mellombalansen og vedlagte dokumenter blir offentliggjort.

Tilbakemelding

Ved innsending til Regnskapsregisteret får virksomheten elektronisk tilbakemelding om mottatt årsregnskap.

Virksomheten får vedtaket om årsregnskapet i innboksen i Altinn, med varsling på e-post eller SMS, når saksbehandlingen er utført.

Regnskapsregisteret sender e-post til e-postadressen(e) som ble gitt i skjema for årsregnskap og til kontaktinformasjonen i Altinn. For å åpne vedtaket i Altinn, må du ha Adobe Reader installert.

Hvis årsregnskapet blir nektet, og vedtaket i Altinn ikke blir åpnet, sender Regnskapsregisteret nytt varsel etter en uke.

Trenger du hjelp?

Kontakt brukerveiledning ved Brønnøysundregistrene
Tlf 75 00 75 00

Åpne kontaktskjema