Alle virksomheter som tilbyr bedriftshelsetjenester (BHT), skal være godkjent av Arbeidstilsynet.

Det er kun virksomheter med en slik godkjenning som lovlig kan tilby bedriftshelsetjenester.
En godkjenning av en bedriftshelsetjeneste er som hovedregel gyldig i fem år. Alle virksomheter som får godkjenning av Arbeidstilsynet, vil bli oppført i en oversikt over offentlig godkjente bedriftshelsetjenester på arbeidstilsynet.no.

Start tjeneste

Om denne tjenesten

Bedriftshelsetjenester som ønsker å tilby tjenester til virksomheter skal være godkjent av Arbeidstilsynet.

For å kunne sende inn skjema og lese post fra oss, kan de ha disse rollene i Altinn:

I søknaden må dere legge ved dokumentasjon på

  • fagkompetanse innen arbeidsmedisin/arbeidshelse
  • fagkompetanse innen yrkeshygiene
  • fagkompetanse innen ergonomi
  • fagkompetanse innen psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
  • bedriftshelsetjenestens kompetanse i systematisk HMS-arbeid
  • systematisk samarbeid med virksomhetene
  • kvalitetssikring av tjenestene dere leverer
  • plan for kompetanseutvikling
  • gjennomført obligatorisk opplæring for BHT
  • personell for alle ansatte

Dere må også vise at det faglige personalet dekker minimum 3 årsverk og at de enkelte fagområder er dekket med minimum 30 % av ett årsverk (det faglige personalet må være fast ansatt).

Les mer om vedleggene og innholdet i søknaden (arbeidstilsynet.no) 

Trenger du hjelp?

Arbeidstilsynets svartjeneste svarer på spørsmål om utfylling av skjemaet:

Kontakt svartjenesten

Mer informasjon:

Arbeidstilsynets nettsider

Åpne kontaktskjema