Det er to måter å oppdatere sertifikatet på brukeren:

Alternativ 1 (kan kun gjøres før det gamle sertifikatet går ut):
- Logg inn med virksomhetsbrukeren her: 
https://www.altinn.no/ui/Authentication/EnterpriseIdentified
- Gå til Profil -> Innloggingsinformasjon
- Velg "Legg til sertifikat" og last opp cer-filen. Se instruksjon for å lage filen lengre ned.

Alternativ 2: 
- Logg inn med fødelsnummer som har rollen Tilgangsstyring.
- Representer firmaet.
- Gå til Profil -> Avanserte innstillinger -> Registrer ny bruker med virksomhetssertifikat. 
- Velg "Rediger bruker og sertifikater" til høyre for brukernavnet. Slett det gamle sertifikatet (ikke slett brukeren).
- Legg til det nye sertifikatet ved å laste opp .cer-filen.
- Det kommer ingen bekreftelse, men ingen feilmelding = OK.

Slik lager du en cer-fil i Windows: Trykk på startknappen → søk på: sertifikat → velg Administrer brukersertifikater → velg Personlig → Sertifikater → høyreklikk på sertifikatet → trykk på Alle oppgaver → Eksporter → deretter bruker du standardvalgene i veiviseren (neste) til du kommer til filnavn, velg et navn på filen og lagre den et sted der du finner den igjen.


Åpne kontaktskjema