Garantiordningen for fiskere

Garantiordningen skal sikre en minsteinntekt når fiske av ulike årsaker slår feil.


Året er delt inn i 2 garantiperioder:
02.01. - 30.06. Søknadsfrist 31.08.24
01.07. - 23.12. Søknadsfrist 28.02.25

Garantiordningen gjelder når fartøy driver fiske og i situasjoner ved midlertidig driftsstans, herunder:

  • ved ulønnsomt fiske
  • i reguleringsperioder
  • driftsstans som følge av at fiskemottakene grunnet markedssituasjonen ikke tar imot leveranser.
  • i tidsrom mellom turer/sesonger (også i forbindelse med vanlig vedlikehold av fartøy og utstyr)

Du er omfattet av garantiordningen når:

  • Du er oppført på blad B i fiskermantallet, eller fyller betingelsene for opptak.
  • All fangst må være omsatt gjennom lovbeskyttet salgslag eller kjøper godkjent av salgslag. Unntatt er fiske og dyrefangst i havet som ikke er underlagt lovbeskyttet omsetning.
  • Fartøyet er innmeldt til "Registeret over merkepliktige norske fiskefarkoster"
  • Ordningen gjelder for fiskefartøy på 6 meter lengste lengde og over.
  • Fartøy og utrustning må være av alminnelig god standard og fylle de krav lovene setter til sikkerhetsforskrifter o.l.

Hvem kan søke:

Båteier eller den som har ansvaret for oppgjør med mannskapet.

Garantikassen for fiskere om garantiordningen

Garantikassen – søknad om garantilott

Åpne kontaktskjema