– De nye reglene vil styrke norske bedrifters konkurranseevne og bidra til at deres tjenester og apper blir enklere å finne på nettet, sier digitaliseringsministeren.

Bedre vilkår for norske bedrifter

Regelverket er en gjennomføring av EUs forordning om digitale markeder (Digital Markets Act (DMA), som retter seg mot digitale plattformselskaper med en særlig dominerende markedsposisjon. Digitaliseringsministeren sier at regjeringen tar sikte på å sende et lovutkast på høring allerede i år. Hun forklarer at de nye reglene skal gjøre det enklere for bedrifter å konkurrere på like vilkår.

– Store plattformer har i mange år hatt en dominerende posisjon, noe som har gjort det krevende for mindre aktører å slippe til i markedet. De nye reglene vil åpne for mer rettferdig konkurranse, styrke innovasjon og legge til rette for økt verdiskaping for norske tilbydere, sier Tung.

Regelverket vil gjelde digitale plattformselskaper som kvalifiseres som såkalte «portvoktere». I dag er blant annet Amazon, Apple og Meta definert som slike. Europakommisjonen har ansvaret for å håndheve DMA, og brudd på regelverket kan medføre bøter på inntil 10 prosent av virksomhetens globale årlige omsetning, slik vi så eksempler på nylig.

Større frihet til å velge apper og tjenester

Digitaliseringsministeren sier at også folk vil få økt kontroll over egne data og større valgfrihet når de bruker digitale tjenester – med bedre personvern, enklere bytte av tjenester og et marked som ivaretar deres rettigheter.

– Regelverket vil sikre at både norske virksomheter og forbrukere får de samme rettighetene og beskyttelsen som i EU, sier Tung.

Den nye loven skal også sørge for at vanlige brukere får en tryggere netthverdag.

– De nye digitale reglene vil gi norske innbyggere bedre beskyttelse og flere rettigheter på nett. Det betyr mer valgfrihet og tryggere vilkår for folk i Norge, sier digitaliseringsminister Karianne Tung

For norske bedrifter og forbrukere vil det blant annet bety:

  • Bedrifter får bedre tilgang til egne brukerdata fra de store plattformene.
  • Tredjepartsløsninger må i større grad kunne fungere med de store plattformeiernes systemer.
  • Store aktører kan ikke lenger favorisere egne tjenester framfor andres på egne plattformer.
  • Det skal bli enklere for forbrukere å velge bort standardapper og -tjenester fra tech-gigantene.
  • Bedre kontroll på egen data: Du får rett til å overføre egne data fra en plattform til en annen.

Regjerningen om nye regler for bedre konkurransevilkår på internett