Fra nyttår blir registrering enklere for næringslivet, frivilligheten og offentlig sektor
Dagens lovverk er fra 80- og 90-tallet, nå har vi gjort reglene enklere å forstå og legger enda bedre til rette for digitale løsninger. Det vil gjøre at brukerne får mindre behov for ekstern hjelp, at flere leverer inn opplysninger slik de plikter og at det blir enklere å kontrollere at regelverket følges, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Med disse endringene vil det bli tydeligere hvilke opplysninger som skal registreres, og hva registrene kontrollerer. Det vil også gjøre kontakten med det offentlige enklere og mer digital. Regelverket blir teknologinøytralt for å kunne tilpasses nye løsninger.
- Svært mange i næringslivet, frivilligheten og offentlig sektor skal rapportere opplysninger til Enhetsregisteret og Foretaksregisteret. Opplysninger brukes av mange hver dag. Da er det viktig at vi har høy kvalitet i registrene, noe disse lovendringene legger til rette for, sier næringsminister Myrseth.
Enklere regler gjør det lettere for foretakene å følge dem, og enklere for registrene å kontrollere at de blir fulgt. Samtidig skal regelverket styrke tilliten til registrene ved å gjøre det tydeligere hva som skal kontrolleres. Det gjør at brukerne enklere kan vite hva de kan legge til grunn, og at man kan øke bruken av de opplysningene som registrene inneholder.
- Lovene er mer oversiktlige, dobbeltreguleringer og unødvendige bestemmelser er fjernet, språket er modernisert, og fordelingen mellom lov og forskrift er forbedret. Bedre kvalitet legger til rette for økt gjenbruk, og at virksomheter slipper å sende inn de samme opplysningene til flere offentlige myndigheter. Det kan bety reduserte byrder for næringslivet og frivilligheten. Bedre kvalitet gjør også at kunder, leverandører og andre som samhandler med foretakene, kan stole på og bruke opplysningene i registrene, sier Myrseth.
Se proposisjonen Prop. 110 L (2024–2025) - regjeringen.no
På regjeringen.no kan du lese mer om endringene