En av ti er involvert i en oppstartsbedrift
Vi har en rekordhøy entreprenørskapsaktivitet i Norge. En av ti er nå involvert i en oppstartsbedrift, viser Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
Aldri før har en så stor andel av befolkningen vært involvert i en oppstartsbedrift. En av ti i Norge er nå involvert i en oppstartsbedrift. I årene før pandemien lå andelen på sju prosent i gjennomsnitt.
Flere unge gründere
Undersøkelsen viser også at elleve prosent av personer mellom 18 og 34 år er involvert i entreprenørskap i Norge, ifølge undersøkelsen. Dette er en klar fremgang fra 2023-undersøkelsen, da andelen var bare fem prosent. Norge har i år en høyere andel unge som er involvert i entreprenørskapsaktivitet enn Sverige og 20 andre land.
Tallene i GEM sammenfaller med tall fra SSB og med økt søkning på våre gründervirkemidler, blant annet den økte søkningen på vårt verktøy for student-entreprenørskap.
Produktive sektorer
Norske oppstartsbedrifter går oftere inn i sektorer med høye marginer og gode muligheter for internasjonal vekst. For å sette det på spissen: I Norge starter vi heller teknologibedrifter enn matbutikker og frisører. Faktisk er det bare Tyskland, Luxemburg, Kroatia og Slovenia som skårer bedre enn Norge av alle de 51 landene.
Innovative produkter og tjenester
Tolv prosent av de spurte i Norge oppgir at deres produkt eller tjeneste bringer «noe nytt til verden». Dette er en økning fra ni prosent fra i fjor. Norges prosentandel er nest høyest av alle de 51 landene.
Norske gründere svarer dermed – i høyere grad enn gründere i andre land – at de er innovative. I bare fire land har flere enn ti prosent av gründerne introdusert nye produkter eller tjenester til verden; Taiwan, Norge, Italia og Kypros.
Vekstambisjoner
I mange av de 51 landene svarer en stor andel av gründerne at de ikke har planer om å ansette flere enn seg selv de neste fem årene. Det gjelder ikke i Norge. I Norge oppgir tvert imot 30 prosent at de har planer om å ansette minst seks personer de neste fem årene.
Norge trenger mange flere gode gründere, så dette er et veldig bra utgangspunkt. Men en god oppstart er ikke nok. Den store utfordringen er å få bedriften til å vokse, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.
GEM er et stort internasjonalt forskningsarbeid som hvert år sammenligner entreprenørskap i 51 land. 2000 nordmenn er intervjuet i GEM-undersøkelsen. Den norske delen gjennomføres av Handelshøgskolen Nord med finansiering fra Innovasjon Norge. Les hele undersøkelsen her: GEM Global Entrepreneurship Monitor