Åpenhetsloven - og hvem den gjelder for

Åpenhetsloven skal sikre at virksomheter respekterer menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Loven gir rett til informasjon om hvordan dette håndteres og krever at større virksomheter vurderer risiko og offentliggjør redegjørelse om dette arbeidet.


Hvem må følge Åpenhetsloven

  • Åpenhetsloven gjelder større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer eller tjenester i eller utenfor Norge.
  • Loven omfatter også større utenlandske virksomheter som tilbyr varer og tjenester i Norge og er skattepliktige til Norge etter norsk intern lovgivning.
  • Med større virksomheter menes virksomheter som er foretak av allmenn interesse etter regnskapsloven § 1-6, eller som overskrider minst to av følgende tre terskler:
    1. salgsinntekt 70 millioner kroner,
    2. balansesum 35 millioner kroner
    3. 50 årsverk. 
  • Begrepet "hjemmehørende i Norge" skal forstås på samme måte som etter regnskapsloven. Det betyr at virksomheter normalt vil være hjemmehørende i Norge hvis de har hovedkontor her. 
  • Virksomheter må oppfylle kravene i loven fra regnskapsåret etter at vilkårene er oppfylt.

Forbrukertilsynet om åpenhetsloven

Forbrukertilsynet om hvem som må følge åpenhetsloven

Åpenhetsloven

Regnskapsloven om foretak av allmenn interesse

Forbrukertilsynet - kom i gang med åpenhetsloven

Aktsomhetsvurderinger

  • Virksomheter omfattet av åpenhetsloven må identifisere og håndtere risiko for negative konsekvenser for menneskerettigheter og arbeidsforhold.
  • Dette inkluderer å forankre ansvarlighet i retningslinjer og rutiner, samt å overvåke og evaluere tiltak.

Forbrukertilsynet om aktsomhetsvurderinger

Redegjørelsesplikt

  • Virksomheter omfattet av åpenhetsloven må offentliggjøre en redegjørelse for aktsomhetsvurderingene innen 30. juni hvert år, og ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger
  • Redegjørelsen skal gi innsikt i nøkkelfunn og tiltak som er iverksatt.
  • Den må inneholde en generell beskrivelse av virksomheten, funn og tiltak.

Forbrukertilsynet om redegjørelsesplikten

Forbrukertilsynet – hvordan lage redegjørelse etter åpenhetsloven

Behandling av informasjonskrav

  • Alle som ønsker informasjon kan ta skriftlig kontakt med virksomheter som er omfattet av loven og be om informasjon om hvordan virksomhetene håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. 
  • Dersom dere mottar slikt informasjonskrav må dere svare på dette skriftlig, innen rimelig tid og senest innen tre uker. 

Forbrukertilsynet om behandling av informasjonskrav

Tilsyn og konsekvenser av brudd på åpenhetsloven 

  • Forbrukertilsynet veileder virksomheter om loven og fører tilsyn med at loven følges.
  • Virksomheter som bryter åpenhetsloven kan få pålegg om å rette dette opp, og kan også få bøter (tvangsmulkt og overtredelsesgebyr). Brudd på åpenhetsloven kan også skade virksomhetens omdømme. 

Forbrukertilsynet – revisors sjekkliste for åpenhetsloven

Forbrukertilsynet om tilsyn med åpenhetsloven

 

Åpne kontaktskjema