Skjemaet brukes av alle næringsdrivende oppdragsgivere som har kjøpt tjenester fra selvstendig næringsdrivande uten fast forretningssted i inntektsåret, og som omfattes av opplysningsplikten.
Start tjenesteÅrlig rapportering – frist 15. februar
Korrigering
Man korrigerer feil i innsendte oppgaver ved å sende de inn på nytt med riktig beløp. Siste innsending gjelder.
Alle næringsdrivende oppdragsgivere som har kjøpt tjenester fra selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted i inntektsåret omfattes av opplysningsplikten og skal innrapportere det fakturerte beløpet.
For å rapportere tredjepartsopplysninger må opplysningspliktiges ni-sifrede organisasjonsnummer fra Enhetsregisteret benyttes.
For å fylle ut dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Regnskapsmedarbeider, Revisormedarbeider eller Regnskapsfører uten signeringsrett.
Signering krever rollen Begrenset signeringsrettighet, Utfyller/Innsender eller Regnskapsfører med signeringsrett.
Om selskapet er revisorpliktig kreves rollen Ansvarlig revisor.
Om du ikke har noen av disse rollene, må du få noen som har rollene til å delegere dem til deg. Se hjelpesidene våre for veiledning om roller og rettigheter.
Tjenesten krever innlogging med sikkerhetsnivå 2 eller høyere.
Opplysningsplikten er hjemlet etter Skatteforvaltningsloven kapittel 7.
Skatteetaten tilbyr to forskjellige skjemaer i Altinn som kan benyttes til rapportering av disse opplysningene.
Skatteetaten svarer på spørsmål knyttet til utfylling av skjemaet.
E-post: grunnlagsdata@skatteetaten.no
Telefon: 800 80 000 (tastevalg 2-3-3)