Virksomheter som skal drive eiendomsmegling mot godtgjørelse trenger tillatelse fra Finanstilsynet. Her finner du informasjon om søknad og krav som stilles for å kunne få slik tillatelse.
Søknad om personlig bevilling gjøres via tjenesten Søknad om personlig konsesjon for regnskapsfører-, revisor-, eiendomsmegling- og inkassoområdet (KRT-1019)
Søknad om foretaksbevilling gjøres via tjenesten Søknad om foretaksbevilling for eiendomsmegling, fremmedinkasso eller oppkjøpsinkasso (KRT-1063)
Følgende dokumentasjon skal være vedlagt søknaden:
- budsjett for første driftsår per måned
- antall ansatte ved oppstart, og antall planlagte tilsettinger første driftsår
- opplysninger om hvilken type eiendom foretaket planlegger å formidle.
Øvrige krav til søknaden:
LOV 2007-06-29 nr 73: Lov om eiendomsmegling § 2-3, jf. § 2-1.
Kriterier/vilkår:
Det stilles krav til registrering i Foretaksregisteret før tillatelse blir gitt.
Foretakets styremedlemmer og daglig leder skal ha relevante kvalifikasjoner og yrkeserfaring. Fagansvarlig må ha eiendomsmeglerbrev, advokatbevilling eller særskilt tillatelse for jurister.
Krav til at foretaket har fast kontorsted i Norge, men Finanstilsynet kan i enkeltvedtak gjøre unntak fra kravet.
Lov om eiendomsmegling §§ 2-4 til 2-9 stiller krav til foretaksform, egenkapital og sikkerhetsstillelse. Videre stiller de krav om tilslutning til klagenemnd samt egnethet for betydelige eiere, styremedlemmer, daglig leder og fagansvarlig.
Foretak som driver eiendomsmegling kan bare drive virksomhet som har en naturlig sammenheng med eiendoomsmegling, og som ikke er egnet til å svekke tilliten til foretakets integritet og uavhengighet.
Ansatte og personer med tilsvarende tilknytning til foretaket som driver eiendomsmegling, samt eiere og tillitsvalgte i slike foretak som normalt deltar i den daglige driften kan ikke:
- Selge eiendom gjennom den aktuelle virksomheten.
- Drive direkte eller indirekte drive handel med fast eiendom.
- Drive annen virksomhet som er egnet til å svekke tilliten til foretakets integritet og uavhengighet.
Mer informasjon om ordningen finnes på Finanstilsynets nettsted.
Saksbehandlingstid:
Med hjemmel i eiendomsmeglingsloven § 2-3 fjerde ledd er det fastsatt særlige saksbehandlingsregler for søknad om tillatelse til å drive eiendomsmegling. Frist for behandling av søknader er fastsatt til tre måneder. Tjenestelovens regler om at tillatelse anses gitt når saksbehandlingsfristen er utløpt, gjelder ikke for søknad om tillatelse til å drive eiendomsmegling.
Gebyr:
Nei, Finanstilsynet krever ikke gebyr for denne type søknad.
Klagerett:
Vedtaket kan påklages innen tre uker etter at vedtaket er mottatt. Klage sendes til Finanstilsynet. Klageinstans er Finansdepartementet. En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter innenfor rammene av forvaltningsloven §§ 18 til 19.
Finanstilsynet
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo
E-post: post@finanstilsynet.no
Telefon: 22 93 98 00.
Besøksadresse: Revierstredet 3, 0151 Oslo