Tillatelse til å drive eiendomsmegling mot godtgjørelse

Virksomheter som skal drive eiendomsmegling mot godtgjørelse trenger tillatelse fra Finanstilsynet. Her finner du informasjon om søknad og krav som stilles for å kunne få slik tillatelse.

Søknad om personlig bevilling gjøres via tjenesten Søknad om personlig konsesjon for regnskapsfører-, revisor-, eiendomsmegling- og inkassoområdet (KRT-1019)

Søknad om foretaksbevilling gjøres via tjenesten Søknad om foretaksbevilling for eiendomsmegling, fremmedinkasso eller oppkjøpsinkasso (KRT-1063)

Om denne tjenesten

Følgende dokumentasjon skal være vedlagt søknaden:

  • Firmaattest.
  • Foretakets forretningsplan

- budsjett for første driftsår per måned
- antall ansatte ved oppstart, og antall planlagte tilsettinger første driftsår
- opplysninger om hvilken type eiendom foretaket planlegger å formidle.

  • Erklæring fra fagansvarlig om at vedkommende påtar seg ansvaret for virksomheten.
  • Revisorbekreftet (ISRE2410) delårsregnskap ikke eldre enn to måneder. Regnskapet skal være avgitt etter prinsippene i regnskapsloven og god regnskapsskikk, der inntekter og kostnader skal være periodisert (herunder skatter og avgifter). For nystiftet foretak (stiftelsesdato mindre enn to måneder siden) er det tilstrekkelig at det fremgår av firmaattesten at aksjekapitalen er innbetalt i sin helhet.
  • Bekreftelse fra foretakets styre på at egenkapitalen er vurdert som forsvarlig. Vurderingen skal begrunnes.
  • Bekreftelse fra foretakets styre på at det er fastsatt skriftlige rutiner for hvordan meglingen skal utføres, jf. eiendomsmeglingsloven § 3-3.
  • Opplysninger om hvem av medlemmene av styret som har eiendomsmeglingsfaglig kompetanse, jf. eiendomsmeglingsloven § 2-9 første ledd.
  • Opplysninger om eiere.
  • Villighetserklæring fra fagansvarlig.

Øvrige krav til søknaden:

  • Foretaket må ha stilt sikkerhet for virksomheten. Melding om sikkerhetsstillelse skal sendes direkte fra sikkerhetsstiller til Finanstilsynet
  • Fagansvarlig, daglig leder og styremedlemmer (også varamedlemmer) skal sende inn politiattest (ikke eldre enn tre måneder) og egnethetsvurderingsskjema jf. rundskriv 14/2015.

Kriterier/vilkår:

Det stilles krav til registrering i Foretaksregisteret før tillatelse blir gitt.

Foretakets styremedlemmer og daglig leder skal ha relevante kvalifikasjoner og yrkeserfaring. Fagansvarlig må ha eiendomsmeglerbrev, advokatbevilling eller særskilt tillatelse for jurister.

Krav til at foretaket har fast kontorsted i Norge, men Finanstilsynet kan i enkeltvedtak gjøre unntak fra kravet.

Lov om eiendomsmegling §§ 2-4 til 2-9 stiller krav til foretaksform, egenkapital og sikkerhetsstillelse. Videre stiller de krav om tilslutning til klagenemnd samt egnethet for betydelige eiere, styremedlemmer, daglig leder og fagansvarlig.

Foretak som driver eiendomsmegling kan bare drive virksomhet som har en naturlig sammenheng med eiendoomsmegling, og som ikke er egnet til å svekke tilliten til foretakets integritet og uavhengighet.

Ansatte og personer med tilsvarende tilknytning til foretaket som driver eiendomsmegling, samt eiere og tillitsvalgte i slike foretak som normalt deltar i den daglige driften kan ikke:
 
- Selge eiendom gjennom den aktuelle virksomheten.
- Drive direkte eller indirekte drive handel med fast eiendom.
- Drive annen virksomhet som er egnet til å svekke tilliten til foretakets integritet og uavhengighet.

Mer informasjon om ordningen finnes på Finanstilsynets nettsted.

Saksbehandlingstid:

Med hjemmel i eiendomsmeglingsloven § 2-3 fjerde ledd er det fastsatt særlige saksbehandlingsregler for søknad om tillatelse til å drive eiendomsmegling. Frist for behandling av søknader er fastsatt til tre måneder. Tjenestelovens regler om at tillatelse anses gitt når saksbehandlingsfristen er utløpt, gjelder ikke for søknad om tillatelse til å drive eiendomsmegling.

Gebyr:

Nei, Finanstilsynet krever ikke gebyr for denne type søknad.

Klagerett:

Vedtaket kan påklages innen tre uker etter at vedtaket er mottatt. Klage sendes til Finanstilsynet. Klageinstans er Finansdepartementet. En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter innenfor rammene av forvaltningsloven §§ 18 til 19.

Kontaktinformasjon

Finanstilsynet
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo

E-post: post@finanstilsynet.no
Telefon: 22 93 98 00.

Besøksadresse: Revierstredet 3, 0151 Oslo

Åpne kontaktskjema