Søknad med vedlegg sendes inn når søkeren mener å oppfylle vilkårene for godkjenning, og har fremskaffet dokumentasjon. Se informasjon om vilkårene på Finanstilsynets nettsted.
Søknadsskjemaet skal benyttes for personlig søknad om konsesjon.
For å fylle ut og sende inn dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Utfyller/Innsender. Du kan sjekke hvilke roller du har for en aktør på siden Profil.
Hvilke vedlegg som er nødvendige fremkommer i skjemaet, og av veiledning på Finanstilsynets nettsted.
Se informasjon om vilkårene for godkjenning på Finanstilsynets nettsider:
https://www.finanstilsynet.no/tillatelser/inkasso/
Saksbehandlingstid
Finanstilsynet har som mål å behandle søknader om konsesjon innen 30 dager. Behandlingstiden påvirkes likevel av søknadens kompleksitet, den øvrige saksmengden og allokeringen av ressursene. Mangelfull dokumentasjon forsinker også saksbehandlingen. Enkelte kan derfor oppleve lengre behandlingstid enn 30 dager.
Søkeren får alltid et vedtaksbrev når søknaden er ferdig behandlet. Svaret sendes som hovedregel til digital postkasse, hvis søkeren har opprettet slik. Hvis søkeren ikke har digital postkasse, sendes svaret til oppgitt postadresse. Søkeren blir også kontaktet hvis det går frem av søknaden at nødvendig dokumentasjon er uteglemt.
Gebyr:
For behandling av søknad om personlig inkassobevilling blir det fakturert et gebyr på fire ganger rettsgebyret. Per nå er det på 5.256 kroner.
Søkeren kan klage på et endelig avslagsvedtak.
Klagerett:
Finanstilsynets vedtak kan påklages innen tre uker etter at vedtaksbrevet er mottatt. Klagen sendes til Finanstilsynet. Klageinstans er Finanstilsynsklagenemda. Søkeren har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter innenfor rammene av forvaltningsloven §§ 18 til 19. Klagen må nevne hvilket vedtak som det klages over, hvilken endring som ønskes og de grunner klagen støtter seg til. Finanstilsynet foretar de undersøkelser som klagen gir grunn til, og oversender klagen til klageinstans dersom avslaget opprettholdes, jf. forvaltningsloven § 33.