Forsikrings- og pensjonskasser skal gi melding til Finanstilsynet om livsforsikringsprodukter som foretaket tilbyr, og om pristariffer og prinsippene for utforming av disse. Meldeplikten gjelder også innskuddspensjonsforetak, forvaltningsselskap for verdipapirfond og banker som tilbyr pensjonssparing etter lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold.

Meldeplikten er løpende og meldinger skal sendes inn første gang et livsforsikrings- eller pensjonsprodukt blir markedsført eller solgt og når pristariffene blir tatt i bruk. Det samme gjelder ved produktendring eller endring av pristariff.

Dette skjemaet skal benyttes som forside til rapporteringen. Fullstendig produkt- eller pristariffmelding, iht. kravene til slike meldinger, skal gis som vedlegg til skjemaet.

Plikten til å gi melding og de nærmere kravene til slike meldinger følger av forsikringsvirksomhetsloven § 3-7 og forskrift om livsforsikring mv. §§ 2-8 til 2-10. For innskuddspensjonsordninger og pensjonskapitalbevis følger meldeplikten også av forskrift om innskuddspensjonsordninger §§ 4 og 6.

Start tjeneste

Om denne tjenesten

Løpende rapportering.

Forsikringsforetak og pensjonskasser som tilbyr livsforsikrings- og pensjonsprodukter.

Innskuddspensjonsforetak, forvaltningsselskap for verdipapirfond og banker som tilbyr pensjonssparing etter lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold.

For å fylle ut dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Utfyller/innsender.

Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Profil. Om du ikke har disse rollene, må du få noen som har rollene til å delegere dem til deg.

Skjemaet gir kun en oversikt over innholdet i meldingen og skal alltid suppleres med utfyllende informasjon i vedlegg.

Spørsmål om skjemaet?

Følgende personer kan kontaktes ved spørsmål om utfylling:

Seniorrådgiver Pål Nicolai Henriksen, Tlf.: 22 93 96 40, panh@finanstilsynet.no

Senior tilsynsrådgiver Trond Brun-Gulbrandsen, Tlf. 22 93 98 45, tbg@finanstilsynet.no

Åpne kontaktskjema