Hopp til hovedinnhold
  1. Start
  2. Skjemaoversikt
  3. Arbeidstilsynet
  4. Årlig melding for godkjente bemanningsforetak

Årlig melding for godkjente bemanningsforetak

Alle virksomheter som har godkjenning som bemanningsfortak fra Arbeidstilsynet, skal hvert år bekrefte at de fremdeles oppfyller kravene til godkjenning. Det gjør dere i en årlig melding til Arbeidstilsynet.

Dere må sende inn den årlige meldingen for å beholde godkjenningen og fortsatt stå i den offentlige oversikten over godkjent bemanningsforetak.  

Veiledning
Hvem skal bruke skjemaet?

Alle virksomheter som er godkjent som bemanningsforetak av Arbeidstilsynet skal hvert år sende inn en årlig melding.

Tilgang til skjemaet

Tilgangspakker

Sende inn skjemaet
Personen som skal sende inn skjemaet for virksomheten deres, må ha riktig fullmakt gjennom en tilgangspakke i Altinn. For dette skjemaet må personen ha én av følgende tilgangspakker:

  • Fullmaktsområde Forhold ved virksometen: «Starte, endre og avvikle virksomhet»

  • Fullmaktsområde Andre tjenesteytende tjenester: «Tjenester NUF»

Motta post
For å motta post fra oss må du ha følgende tilgangspakke:

  • «Ordinær post til virksomheten»

Les mer om de nye tilgangspakkene i Altinn og hvordan dere gir fullmakter

Tilgang som enkelttjeneste

Personen som skal sende inn skjemaet for virksomheten kan også ha tilgang til skjemaet som en enkelttjeneste. Denne enkelttjenesten heter:

  • «Årlig melding for bemanningsforetak»

Les mer om hvordan dere gir fullmakt til enkelttjenester

Når skal skjemaet brukes?

Bruk skjemaet for å bekrefte at dere fremdeles oppfyller kravene for godkjenning. Dere må sende inn den årlige meldingen for fortsatt å stå i oversikten over godkjente bemanningsforetak (arbeidstilsynet.no).

Hvis dere ikke sender inn denne meldingen innen fristen, kan Arbeidstilsynet tilbakekalle godkjenningen. Da får dere statusen som «ulovlig – ikke godkjent» i oversikten, og dere kan da ikke lenger drive med utleie av arbeidskraft som bemanningsforetak.
Dere skal ikke legge ved dokumentasjon eller vedlegg til den årlige meldingen.

Frist for å sende inn

Dere skal sende inn en årlig melding innen ett år etter at dere fikk vedtaket om godkjenning som bemanningsforetak fra Arbeidstilsynet, og hvert år innen samme dato etter det.

Hvert bemanningsforetak har derfor en egen frist for når de skal sende inn den årlige meldingen. I god tid før denne fristen vil dere få beskjed fra Arbeidstilsynet i Altinn om hvilken frist som gjelder for dere.