Hva er Altinn?

Altinn er en internettportal for digital dialog mellom næringslivet, privatpersoner og offentlige etater. Altinn er også en teknisk plattform, som offentlige virksomheter kan benytte for å lage digitale tjenester. Og ikke minst er Altinn et spleiselag og et samarbeid på tvers av offentlige virksomheter.


Altinn er en veletablert og omfattende plattform med sterk vekst i datavolumer, stadig flere tilknyttede offentlige virksomheter og økende antall digitale tjenester. Altinn-løsningen blir kontinuerlig videreutviklet, med forbedringer av eksisterende og utvikling av ny funksjonalitet. Du kan lese mer om den nye Altinn-plattformen på Samarbeidsportalen.

Digitaliseringsdirektoratet koordinerer samarbeidet og forvalter Altinn-plattformen på vegne av tjenesteeierne i Altinn. Digdir leder også arbeidet med videreutvikling av plattformen. 

Bruken av Altinn

Over 4 millioner privatpersoner har en innboks (inkludert «arkiv») i Altinn gjennom fødselsnummeret sitt. Mer enn 1 million virksomheter er registrert som brukere gjennom sitt organisasjonsnummer. Fra oppstarten i 2003 og fram til desember 2019 passerte over en halv milliard skjemaer, dokumenter og vedtak fra forvaltningen mellom brukerne og det offentlige via Altinn. Dette har ført til innsparinger i milliardklassen for både det offentlige og næringslivet.

Starte og drive bedrift

Altinn inneholder mye nyttig informasjon for gründere og små/mellomstore bedrifter under Starte og drive bedrift på Altinn.no. Her finnes også oversikt over statlige støtteordninger til næringslivet. Altinn er også nasjonalt kontaktpunkt i henhold til EUs tjenestedirektiv og yrkeskvalifikasjonsdirektiv. Det er Brønnøysundregistrene som har ansvaret for innholdet som inngår i kontaktpunktet.

Innovasjon og offentlig-privat samarbeid

Gjennom arbeid i innovasjonsprogrammet Innovation@altinn ble Altinn sterkt involvert i det offentlig-private samarbeidet DSOP, Digital Samhandling Offentlig-Privat. I tett samarbeid med Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Finans Norge og BITS AS, ble den prisvinnende løsningen samtykkebasert lånesøknad etablert. Seinere har Kartverket, Nav, Politiet og Eiendom Norge blitt med i DSOP. De to løsningene samtykkebasert lånesøknad og digital eiendomshandel har samlet et beregnet gevinstpotensial på over 30 milliarder kroner over 10 år.

Åpne kontaktskjema