Hopp til hovedinnhold
Digdir logoAltinn

Nye Altinn – enklere, tryggere og mer moderne

Fra 1. desember får du se flere deler av den nye løsningen av Altinn. Du vil nå møte den nye innboksen og nye sider for tilgangsstyring for virksomheter som førstevalg etter innlogging.

Mange vil nok legge merke til at enkelte deler av løsningen er merket med et «beta»-ikon. Dette betyr at funksjonaliteten fortsatt er under utvikling og vil bli videreutviklet i tiden fremover. Dette er en viktig del av vår smidige arbeidsform og bidrar til at vi kan forbedre løsningen raskere og med høyere treffsikkerhet. 

Ved å synliggjøre at noe er i beta ønsker vi å være åpne om at deler av løsningen ikke er helt komplett ennå, samtidig som vi inviterer brukerne til å teste, utforske og gi innspill. Du kan naturligvis stole på at den nye løsningen er like sikker som den gamle. 

Den gamle løsningen er fremdeles tilgjengelig, og kan (og i noen tilfeller må) brukes dersom du ikke får gjort det du ønsker i ny løsning ennå. Ved lansering er det ikke noe du kun kan gjøre i ny løsning, men tjenester som krever at man bruker den nye løsningen vil gradvis rulles ut fram mot at gamle Altinn avvikles i juni 2026.

Dette er nytt fra 1. desember

  • Tydeligere og mer moderne design
    Et oppdatert og mer gjenkjennelig brukergrensesnitt, enklere språk og en mobiltilpasset løsning gjør Altinn lettere for brukerne å navigere i.
  • Bedre oversikt over meldinger
    I den nye innboksen samles meldinger, varsler og kvitteringer i én dialog med tydelig status. Dette gir brukerne bedre oversikt og gjør det enklere å se hva som krever oppfølging, og hva som er ferdig eller fortsatt pågår.
  • Mer brukervennlig profilside
    Nye profilinnstillinger gir brukerne bedre oversikt og kontroll over varsler, varslingsadresser, kontaktinformasjon, favoritter og aktører. 
  • Nytt brukergrensesnitt for tilgangsstyring og delegering
    Tilgangsstyring er redesignet for å bli mer oversiktlig og enklere å administrere – i første omgang for virksomheter. 
  • Tilgangspakker for virksomheter
    En erstatning for de gamle Altinn II-rollene. Flere pakker med tydeligere temainndeling, som grunnlag for mer treffsikker tilgangsstyring.
  • Systemtilganger og integrasjoner
    Fagsystemleverandører kan ta i bruk systemtilganger for å koble fagsystemer til Altinn-tjenester uten bruk av personlige innlogginger. Dette gir mer stabile og sikre integrasjoner for brukerne.
  • Nye hjelpesider og ny navigasjon
    Informasjonsportalen møter brukerne med en ny, global navigasjon (header, søk og meny) som finnes øverst på siden. Innholdet er i stor grad det samme som før, men presentert i en ny og mer intuitiv drakt. Det er også utviklet nye hjelpesider som dekker både den nye og gamle løsningen.

Les mer om endringene i tilgangsstyring.


En overgangsperiode

I tiden fremover vil både den gamle og den nye løsningen være i bruk. Den nye innboksen viser ved lansering meldinger og innsendte skjema datert fra og med januar 2025, mens eldre meldinger og Altinn II-skjema under arbeid fortsatt kun er tilgjengelige i den gamle innboksen. 

Det samme gjelder tilgangsstyring: Flere viktige funksjoner er allerede på plass i den nye løsningen, men man er fortsatt avhengig av Altinn II hvis man skal gjøre følgende:

      • Gi tilgang til enkelttjenester 
      • Behandle tilgangsforespørsler (fra «Be om tilgang»-funksjonaliteten)
      • Gi tilgang til tjenester som ennå ikke er koblet mot en eller flere av de nye tilgangspakkene (bruke Altinn II-rollene)

Takk for tålmodigheten

Vi gleder oss til å vise deg nye Altinn og setter stor pris på tålmodigheten din mens vi bygger om. Har du spørsmål eller tilbakemeldinger, kontakt oss på support@altinn.no