Nye Altinn – enklere, tryggere og mer moderne
Mange vil nok legge merke til at enkelte deler av løsningen er merket med et «beta»-ikon. Dette betyr at funksjonaliteten fortsatt er under utvikling og vil bli videreutviklet i tiden fremover. Dette er en viktig del av vår smidige arbeidsform og bidrar til at vi kan forbedre løsningen raskere og med høyere treffsikkerhet.
Ved å synliggjøre at noe er i beta ønsker vi å være åpne om at deler av løsningen ikke er helt komplett ennå, samtidig som vi inviterer brukerne til å teste, utforske og gi innspill. Du kan naturligvis stole på at den nye løsningen er like sikker som den gamle.
Den gamle løsningen er fremdeles tilgjengelig, og kan (og i noen tilfeller må) brukes dersom du ikke får gjort det du ønsker i ny løsning ennå. Ved lansering er det ikke noe du kun kan gjøre i ny løsning, men tjenester som krever at man bruker den nye løsningen vil gradvis rulles ut fram mot at gamle Altinn avvikles i juni 2026.
Dette er nytt fra 1. desember
- Tydeligere og mer moderne design
Et oppdatert og mer gjenkjennelig brukergrensesnitt, enklere språk og en mobiltilpasset løsning gjør Altinn lettere for brukerne å navigere i. - Bedre oversikt over meldinger
I den nye innboksen samles meldinger, varsler og kvitteringer i én dialog med tydelig status. Dette gir brukerne bedre oversikt og gjør det enklere å se hva som krever oppfølging, og hva som er ferdig eller fortsatt pågår. - Mer brukervennlig profilside
Nye profilinnstillinger gir brukerne bedre oversikt og kontroll over varsler, varslingsadresser, kontaktinformasjon, favoritter og aktører. - Nytt brukergrensesnitt for tilgangsstyring og delegering
Tilgangsstyring er redesignet for å bli mer oversiktlig og enklere å administrere – i første omgang for virksomheter. - Tilgangspakker for virksomheter
En erstatning for de gamle Altinn II-rollene. Flere pakker med tydeligere temainndeling, som grunnlag for mer treffsikker tilgangsstyring. - Systemtilganger og integrasjoner
Fagsystemleverandører kan ta i bruk systemtilganger for å koble fagsystemer til Altinn-tjenester uten bruk av personlige innlogginger. Dette gir mer stabile og sikre integrasjoner for brukerne. - Nye hjelpesider og ny navigasjon
Informasjonsportalen møter brukerne med en ny, global navigasjon (header, søk og meny) som finnes øverst på siden. Innholdet er i stor grad det samme som før, men presentert i en ny og mer intuitiv drakt. Det er også utviklet nye hjelpesider som dekker både den nye og gamle løsningen.
Les mer om endringene i tilgangsstyring.
I tiden fremover vil både den gamle og den nye løsningen være i bruk. Den nye innboksen viser ved lansering meldinger og innsendte skjema datert fra og med januar 2025, mens eldre meldinger og Altinn II-skjema under arbeid fortsatt kun er tilgjengelige i den gamle innboksen. Det samme gjelder tilgangsstyring: Flere viktige funksjoner er allerede på plass i den nye løsningen, men man er fortsatt avhengig av Altinn II hvis man skal gjøre følgende: Vi gleder oss til å vise deg nye Altinn og setter stor pris på tålmodigheten din mens vi bygger om. Har du spørsmål eller tilbakemeldinger, kontakt oss på support@altinn.no
En overgangsperiode
Takk for tålmodigheten