Hvilke regler gjelder når du skal selge varer til forbrukere
Når du som næringsdrivende skal selge varer til forbruker (en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet), er det viktig å sette seg inn i hvilke rettigheter forbrukeren har. Her er en oversikt over noen av de viktigste:
Vern mot villedende markedsføring eller urimelige avtalevilkår: Alle virksomheter som markedsfører produkter til forbrukere må følge markedsføringsloven. Av denne følger blant annet at påstander i markedsføring skal kunne dokumenteres.
Reklamasjonsrett/klagerett: Kjøper har rett til å klage på varen hvis den har en feil eller mangel. Mangel ved varen utløser flere rettigheter for forbrukeren.
Rett til sikre produkter: Som selger av en vare har du ansvar for å sikre at varene du tilbyr er trygge, og ikke medfører en uakseptabel risiko for helseskade eller miljøforstyrrelser.
Angrerett og regler ved salg på internett/utenfor fast utsalgssted:
Ved salg utenfor fast utsalgssted (for eksempel på internett, dørsalg eller telefonsalg) har kjøper 14 dagers angrerett. Dette betyr at kjøper kan returnere varen og få pengene tilbake uten å oppgi noen grunn.
Vern av personopplysninger: Det stilles strenge krav til hvordan personopplysninger du samler inn fra kunder skal behandles. Dette inkluderer blant annet krav om samtykke til innhenting av informasjon, rett til innsyn, rett til sletting og krav om å beskytte data mot uautorisert tilgang.
Spesifikke regler for visse typer varer: Det kan også være spesifikke regler som må overholdes avhengig av hvilke typer varer du skal selge. Disse reglene kommer i tillegg til de generelle reglene.
Som selger av varer til forbrukere må du må sørge for at virksomheten din opererer i tråd med relevant regelverk.
Eksempel:
Magnus driver en lekebutikk i et kjøpesenter. Fordi han selger varer må han forholde seg til forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, produktansvarsloven, personopplysningsloven og forbrukerklageloven. Fordi han selger leketøy, må han også overholde kravene i leketøyforskriften. Magnus bestemmer seg for å også begynne å selge varer på internett. Da må han i tillegg forholde seg til angrerettloven, som gir kjøperne rett til å angre på et kjøp innen 14 dager.