Tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap i jordbruket skal bidra til å sikre verdier knyttet til landskap, biologisk mangfold, kulturminner og kulturmiljøer, herunder sikre langsiktig skjøtsel og drift.
Bestemmelser om hvem som kan få tilskudd og hvilke tiltak som er berettiget tilskudd, samt om hvilke vilkår som må være oppfylt, finnes i forskrift om tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap i jordbruket og verdensarvområdene Vegaøyan og Vestnorsk fjordlandskap.
Du finner mer informasjon om Utvalgte kulturlandskap i jordbruket på Landbruksdirektoratets nettside.
Kommunen som har ansvaret for ordningen har sannsynligvis egen nettside om Utvalgte kulturlandskap i jordbruket. Ved utlysningen skal kommunen opplyse om hvilke tiltak det kan gis tilskudd til, satser og egenandeler for ulike tiltak, og om det er avsatt midler til felles tiltak for området. Kommunen kan sette ytterligere krav til søknadens innhold.
Start tenesteSkjemaet skal brukes for å søke om tilskudd til utvalgte kulturlandskap. Mangelfulle søknader kan avvises.
Det er kommunen som fastsetter søknadsfrist, og det er kommunen som behandler søknaden.
Opplysningene blir brukt til å behandle søknad om og beregne størrelsen på tilskudd. Opplysningene kan bli brukt til rapportering og statistikkformål.
Kvittering på innsendt søknad og vedtak på saken sendes til foretakets innboks i Altinn, eller til Digipost. Vedtak varsles via oppgitt kontaktinformasjon (enten epost eller mobilnummer) i søknaden. Hvis du ikke har digital postkasse kommer svaret som brev i posten.
I tillegg skal du bruke tjenesten for å be om utbetaling av tilskudd etter at tiltak er utført.
Alle som skal søke om tilskudd til tiltak i utvalgte kulturlandskap må bruke dette skjemaet.
Hvis søknaden gjelder fellestiltak med flere aktører, skal en deltaker stå som ansvarlig søker og sende søknaden på vegne av alle deltakerne, basert på skriftlig fullmakt.
Før du starter å fylle ut den elektroniske søknaden er det lurt å ha en del opplysninger og dokumenter tilgjengelig.
Kravene til en søknad kan variere ut fra hvilken type tiltak du søker, eksempelvis om du søker tilskudd til investering eller drift. For mer informasjon om hvilke arealer og hvilke type tiltak som er berettiget tilskudd, prioriteringer, satser m.m., se forvaltningsplanen for det aktuelle området.
Les utlysningsteksten og veiledningsteksten i søknadskjemaet nøye. Kommunen kan ha stilt flere eller andre krav til innholdet i søknaden ut fra lokale forhold.
Vær obs på at vi 31. mars 2022 har endret søknadskjemaet. Vi har nå ulike søknadsskjema for tilskudd til engangs-/ investeringstiltak og tilskudd til drift/ årlig tiltak. Du må velge søknadstype.
Hvis du har begynt å registrere en søknad før 31. mars, kan du fortsette på denne og sende inn på ordinær måte frem til 1. mai. Etter 1. mai vil det ikke være mulig å sende inn det gamle skjemaet.
For søknad om tilskudd til engangs-/investeringstiltak skal du i søknaden oppgi:
OBS: hvis du har begynt å registrere en søknad før 31. mars 2022, kan du fortsette på denne og sende inn på ordinær måte frem til 1. mai 2022. Etter 1. mai må du sende inn søknad på nytt skjema og det vil ikke være mulig å sende inn det gamle skjemaet.
For søknad om tilskudd til drift/årlig tiltak skal du i søknaden oppgi:
OBS: hvis du har begynt å registrere en søknad før 31. mars 2022, kan du fortsette på denne og sende inn på ordinær måte frem til 1. mai 2022. Etter 1. mai må du sende inn søknad på nytt skjema og det vil ikke være mulig å sende inn det gamle skjemaet.
Opplysninger som etterspørres i søknadskjemaet:
Søker du om tilskudd til drift/årlig tiltak må du laste opp et obligatorisk vedlegg hvor du skal fylle inn opplysninger om omfang av dyr på beite, areal som skal skjøttes, setring, gjerding, ferdselstiltak mm. Du trenger ikke legge ved kostnadsoverslag, finansieringsplan eller søknadsbeløp ved søknad om drift/årlig tiltak.
Kommunen kan sette ytterligere krav til søknadens innhold. Ved utlysningen skal kommunen opplyse om hvilke satser og egenandeler som gjelder for ulike tiltak.
Andre vedlegg som kan være aktuelle å legge ved søknaden:
Merk! Kommunen kan sette flere krav til innholdet i søknaden.
Sende søknad
Du skal i søknadsskjemaet velge mottaker av søknaden. Her skal du velge navnet på det aktuelle verdensarvområdet hvor tiltaket skal gjennomføres. Når du trykker «send» blir søknaden automatisk sendt til den kommunen som har ansvaret for å behandle søknaden.
Bekreftelse
Når kommunen har mottatt søknaden, får du en bekreftelse i Altinn, eller til Digipost. Det sendes et varsel til kontaktinformasjonen som er oppgitt i søknaden.
Det er kommunen som behandler søknader. Har du spørsmål om søknaden, ta kontakt med kommunen som har ansvaret for ordningen.
Dersom det er tekniske problemer med søknadsskjemaet kan dette meldes til support@landbruksdirektoratet.no