105 treff på ""
- Brukeren eller systemet har ikke rettighet til å levere på vegne av gitt avgiver.
- Sjekk at det er lagt inn riktig fødselsnummer/organisasjonsnummer i datasystemet.
- Sjekk at du og ev. virksomheten har rolle til å utføre sending/henting på tjenesten du forsøker å bruke. Dette ser du under Profil → Skjema og tjenester du har rettighet til og ev. Andre med rettigheter til virksomheten.
- Sjekk at du bruker riktig datasystem ID.
- Feil passord for datasystem ID.
- Passordet tilknyttet ID kan oppdateres under Profil → Avanserte innstillinger → Datasystem i Altinn. Klikk på Rediger til høyre for tildelt ID og legg inn passord.
Ved overtakelse av et firma beholdes innholdet i innboksen i Altinn, dette gjelder også ved flytting av underenhet. Ny eier får da tilgang til innboksen.
Tidligere eier bør ta en vurdering på om det er meldinger som må slettes før ny eier overtar. Da unngår man at eksempelvis sykmeldinger, inntektsmeldinger eller lignende meldinger med personsensitive opplysninger kan leses av ny eier.
Daglig leder og styrets leder har rettighet til å slette meldinger i innboksen permanent.
Denne søkesiden viser kun treff fra hjelpesenteret. Klikk her for å søke på "" i annet innhold på Altinn.
Det er tre måter å lagre skjemaet på:
- Bytte mellom sidene i skjemaet (forrige/neste)
- Trykke på noen av funksjonene i skjemaet
- Velg til innboks
Hvis du skal skrive mye tekst i et skjema, anbefaler vi å skrive dette først i et annet program, for så å lime inn teksten i skjemaet. Eller laste det opp som et eget vedlegg dersom det er mulig i skjemaet.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bostyrer
Delegeringer som er gjort fra hovedenhet vil ikke videreføres hvis en underenhet får ny hovedenhet.
Delegeringer som er gjort på underenhet vil videreføres så lenge underenhetens orgnr er det samme.
Delegering av boroller enkeltvis gjøres fra menyen Profil → Borolledelegering → Borolledelegering enkeltvis. Pass på at du representerer bostyrer i profilen for å få valget Borolledelegering.
Øverst på siden kan du velge Vis roller tildelt bruker og konkursbo. Det du legger inn her bestemmer hva du skal få opp i resultatlisten under.
I listen for Vis roller tildelt bruker kan du velge bostyrer sitt navn.
I nedtekkslisten Konkursbo kan du velge hvilket konkursbo du ønsker å se roller på
Når du skal delegere boroller til en medarbeider eller kreditor, velger du bostyrer i listen Vis roller tildelt bruker. Deretter velger du konkursboet sitt organisasjonsnummer i feltet Konkursbo og klikk på Oppdater. Du får da opp hvilke roller bostyrer har på konkursboet i listen under.
I lista under markerer du rolla(rollene) som skal delegerest. Avslutt ved å klikke på knappen Deleger.
Bostyrer får automatisk alle rollene som tildeles bostyret, gjennom å være registrert som bostyrer.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Styrets leder
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Regnskapsfører
Du logger inn i Altinn via ID-porten.
ID-porten er en felles innloggingsløsning for mange offentlige tjenester. Du kan bruke ulike elektroniske ID-er og består av mange ulike innloggingsmetoder som MinID, BankID på mobil, BankID, Buypass eller Commfides.
ID-porten blir driftet av Digitaliseringsdirektoratet (Digdir). Hjelp til innlogging via ID-porten.
Denne rollen forhåndstildeles følgende eksterne roller (i selskap registrert som regnskapsfører og revisor):
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Styrets leder
Når bostyrer registreres på konkursboet i Enhetsregisteret, kan bostyrer delegere roller på boet til sine medarbeidere og kreditorer.
Delegering av boroller gjøres i menyen Profil → Borolledelegering. Bosytyrer må representere seg selv som privatperson for å få opp dette valget i profilen.
Bostyrer kan delegere rollen Konkursbo tilgangsstyring til medarbeidere på kontoret, slik at også andre personer kan delegere boroller til medarbeidere og kreditorer.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i administrativ eining i offentleg sektor (ADOS)
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Kontaktperson for NUF
- Styrets leder
Under Skjema og tjenester du har rettighet til får du oversikt over rollene du har for den aktøren du representerer. Til høyre for hver rolle finner du et spørsmålstegn, klikk her og du vil se hvilke tilganger rollen gir deg.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Norsk representant for utenlandsk enhet
Innloggingsinformasjon er det samme uansett hvilken aktør du representerer.
Passordet under Innloggingsinformasjon brukes for autentisering når man skal foreta innsendinger fra datasystem. (Feltet Brukernavn trenger du ikke fylle ut, står feltet tomt vil brukernavnet være fødselsnummeret ditt.)
Ofte er det dette passordet som må oppdateres hvis man ikke mottar engangskode på SMS fra Altinn. Påse at du ikke har lagret passordet i nettleseren du bruker, da vil du kunne få problemer dersom du skal endre passordet ditt.
Enkelte datasystemer godtar ikke tegn i passord. I de tilfellene kan passordet inneholde bokstaver (a-z) og tall (0-9).
Taushetsbelagt post er en Altinn-rolle som ikke er forhåndstildelt noen av rollene fra Enhetsregisteret. Denne rollen er tiltenkt tjenester som inneholder taushetsbelagt informasjon som nøkkelroller i virksomheten ikke nødvendigvis skal ha tilgang til.
Rollen kan delegeres av Hovedadministrator, og Hovedadministrator kan også delegere rollen til seg selv.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
• Ingen
Rollen gir tilgang til:
• Utvalgte tjenester med taushetsbelagt informasjon
Virksomheter må sikre at det er kun de som har tjenstlig behov, som får tilgang til taushetsbelagt post. Ingen i virksomheten har automatisk tilgang til rollen Taushetsbelagt post. De som har rollen Hovedadministrator kan delegere tilgangen til seg selv eller andre, under Andre med rettigheter i profilen. Ligger ikke vedkomme her fra før velger du Legg til ny person ...
Dersom man ønsker å gi en annen tilgang til å lese ett enkelt element som er taushetsbelagt, kan den som har rollen Taushetsbelagt post velge "Del og gi tilgang" fra meldingen i innboksen.
Har du tastet feil fødselsnummer/brukernavn, passord eller kode ti ganger i løpet av 2 timer, blir du sperret for innlogging i 1 time. Innloggingsmetodene som tilhører ID-porten blir ikke påvirket av dette. Du kan fortsatt logge inn via for eksempel MinID eller BankID.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bostyrer
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Privatpersoner
- Styrets leder
- Feil skjemaversjon.
- Ta kontakt med datasystemleverandør.
Trykk på meldingen og trykk på Del og gi tilgang. Man kan velge enten personer som står på listen eller legg til ny person.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Forretningsfører
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i kommune/fylkeskommune
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styrets leder
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Forretningsfører
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i administrativ enhet i offentlig sektor (ADOS)
- Kontaktperson (øvrige enheter bl. a organisasjonsledd) *
- Nestleder *
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styrets leder
* Disse eksterne rollene er ikke forhåndstildelt noen av rollene Tilgangsstyring eller Klientadministrator, som kreves for å kunne delegere videre.
En Hovedadministrator kan delegere alle enkelttjenester og roller for en virksomhet, også enkelttjenester og roller man ikke har selv.
Hovedadministrator-rollen kan kun delegeres av daglig leder, styrets leder, bestyrende reder, innehaver, deltaker med delt ansvar eller deltaker med fullt ansvar. Har du fått delegert rollen Hovedadministrator kan du ikke gi den videre til andre.
Når du har fylt ut skjema, må du trykke på Kontroller skjema. Skjema uten feil kan sendes inn, trykk Videre til innsending -> Signer og send inn / Send inn.
Dersom du får feil ved Kontroller skjema kan du trykke på feilmeldingen, så kommer du til posten som må korrigeres.
Aktivitetsloggen finner du under Profil → Andre med rettigheter til skjema og tjenester eller Andre med rettigheter til virksomheten.
Merk at du må ha rollen Tilgangsstyring for å få tilgang til å se aktivitetsloggen.
Du kan også se når og av hvem en rolle ble gitt via spørsmålstegnet, til høyre for tildelt rolle. Gjelder det Skjema og tjenester du har rettighet til er ikke rollen Tilgangsstyring påkrevd.
Forutsetning:
Du må minst ha en rolle eller en rettighet fra før på den aktuelle enheten eller personen for å kunne opprette en forespørsel.
Slik gjør du det:
Hvis du skal åpne et skjema eller en tjeneste du ikke har rettighet til, kan du trykke på knappen "Be om tilgang".
Du kan også be om tilgang ved å velge menyen Profil, undermenyen Skjema og tjenester du har rettighet til og så trykke på knappen Opprett ny forespørsel. På neste side søker du opp skjema eller tjenesten du ønsker tilgang til.
Dette skjer ved delegering:
De som kan delegere rettighet til deg, vil se forespørselen din når de logger inn. Du får bekreftelse på e-post fra Altinn når rettigheten er delegert.
Avslag:
Du vil ikke bli varslet på e-post dersom du får avslag på forespørselen din.
Sjekk at du har valgt riktig aktør, dette ser du oppe til høyre. I den blå sirkelen er det en person hvis du har valgt deg selv og en bygning hvis du har valgt virksomheten.
Underenheter og slettede enheter finner du ved å trykke på Vis alle aktører.
Husk å sjekk innboks, arkiv og slettede.
Slik bestiller du en MinID bruker:
Gå inn på Altinn
-> trykk på logg inn
-> velg MinID
-> Bestille MinID bruker
-> skriv inn ditt d-nummer
-> bestill aktiveringsbrev
Har du spørsmål til MinID ta kontakt med ID-porten:
tel: (+47) 800 30 300
e-post: brukerstotte@digdir.no
Lag ny kopi gjør det mulig å endre på et innsendt skjema. Lag ny kopi finner du på det aktuelle skjemaet som ligger under arkiv i innboks.
Merk: Ikke alle skjema har valget Lag ny kopi.
Åpne meldingen og trykk på Angre sletting.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Regnskapsfører
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Daglig leder
- Deltaker med fullt ansvar
- Innehaver
- Norsk representant for utenlandsk enhet
Borolledelegering samlet er en funksjon som lar bostyrer delegere eller slette mange boroller til medarbeidere og kreditorer samtidig.
Funksjonen borolledelegering samlet finner du under menyen Profil → Borolledelegering når du representerer bostyrer.
Vi anbefaler å laste ned fil med eksisterende rolledelegeringer, via knappen Last ned. Denne filen kan du bruke som utgangspunkt for videre delegering eller eventuelt sletting.
Du finner mer informasjon om hvordan delegeringsfilen skal se ut under Profil → Borolledelegering.
- Tjenesten finnes ikke (ugyldig kombinasjon av tjenestekode og tjenesteutgavekode)
- Ta kontakt med datasystemleverandør.
1) Stopp - Tenk – Sjekk
Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen? Svindelforsøk er lettest å avsløre ved at du blir bedt om å åpne lenke eller vedlegg.
2) Ikke stol på avsenderadressen
Det er lett å forfalske avsenderadresser, i e-poster, SMS-er og tekstmeldinger. Når Altinn sender deg en SMS eller e-post, vil den fortelle at du har noe som må leses eller fylles ut i Altinn. Da må du åpne et nytt nettleservindu, skrive inn altinn.no og logge deg inn for å lese innholdet.
Altinn sender deg aldri melding fra meldingstjenester som Messenger, WhatsApp eller liknende.
3) Lenker og vedlegg
Vi sender aldri lenker eller vedlegg i e-post eller SMS. Når du mottar varsel fra oss må du gå inn på din nettleser, skrive inn "www.altinn.no" og logge deg inn for å sjekke innboksen din.
4) Sensitive opplysninger
Oppgi aldri sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder som blir etterspurt fra en slik falsk e-post eller SMS. Har du kommet i skade for å oppgi slik informasjon, ta kontakt med banken din så raskt som mulig.
Er du usikker på om meldingen du har fått er svindel? Ring oss gjerne på telefon 7500 6000, så hjelper vi deg med å sjekke.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Forretningsfører
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i administrativ enhet i offentlig sektor (ADOS)
- Kontaktperson i kommune *
- Kontaktperson
- Nestleder *
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styrets leder
- Privatperson
* Disse eksterne rollene er ikke forhåndstildelt noen av rollene Tilgangsstyring eller Klientadministrator, som kreves for å kunne delegere videre.
Hvis du har rollen Tilgangsstyring eller Hovedadministrator, kan du laste ned fil med oversikt over alle delegerte enkelttjenester og roller.
Filen laster du ned ved å gå til Profil og Andre med rettigheter til virksomheten trykk så på Last ned til fil.
Dette er en zipfil som inneholder 2 csv filer, som kan åpnes i Excel. Den ene med oversikt over alle enkelttjenester og den andre med alle roller. Det er også mulig å inkludere delegeringer til underenheter. På organisasjonsformene kommune og fylke, viser den også delegeringer på organisasjonsledd og underenheter.
Trykk på den blå sirkelen oppe til høyre på siden -> trykk på Vis alle aktører. På siden «Alle dine aktører» kan du velge å krysse av/ ta bort kryss i boksene: Se alle underenheter og Se slettede enheter.
Dersom du hadde roller for en virksomhet ved slettetidspunktet vil du kunne velge denne som aktør.
For å kunne bruke denne innloggingsmetoden, må du først lage en ny bruker. Dette gjør du ved å velge Logg inn → Gå videre til flere innloggingsmetoder → Innlogging uten fødselsnummer/D-nummer og velg Lag ny bruker.
Når du oppretter brukeren vil du få en e-post fra Altinn med brukernavnet du har valgt. Trenger du på et senere tidspunkt å få et nytt passord må du ha dette brukernavnet.
Kun et fåtall tjenester er tilgjengelig via denne innloggingsmetoden og det er ikke mulig å få tildelt roller til en bruker uten fødselsnummer/d-nummer i Altinn.
Innloggingsmetoden du velger har betydning for hvilket sikkerhetsnivå du har i Altinn. Det er forskjellige krav til sikkerhetsnivå på de ulike skjema og tjenester i Altinn.
Dersom du har for lavt sikkerhetsnivå når du forsøker å ta i bruk en tjeneste, vil du få beskjed om å logge inn på nytt og velge en innloggingsmetode med høyere sikkerhetsgrad.
Sikkerhetsnivå 4 - Innlogging med BankID, Buypass smartkort, Commfides og BankID på mobil
Logger du inn med Commfides, BankID, BankID på mobil eller Buypass smartkort får du tilgang på det høyeste sikkerhetsnivået i Altinn. Dette sikkerhetsnivået er nødvendig blant annet for å signere kontonummerendring for refusjoner fra Nav og sende inn bostyrers innberetning.
Sikkerhetsnivå 3 - Innlogging med MinID (via ID-porten)
Velger du å logge inn med PIN-koder fra MinID, får du tilgang til nest høyeste sikkerhetsnivå i Altinn og du vil få tilgang til de fleste tjenester.
Sikkerhetsnivå 2 - Innlogging med Altinn kodebrev/SMS-kode
Med engangskode fra Altinn, kan du logge inn på sikkerhetsnivå 2. Du får tilgang til en rekke tjenester.
Sikkerhetsnivå 1 - Innlogging med kun passord
Hvis du logger inn med kun passord, får du tilgang til et begrenset antall tjenester i Altinn. Du får ikke tilgang til å endre mobiltelefonnummer i profilen med denne sikkerhetsgraden.
Sikkerhetsnivå 0 - Innlogging uten fødselsnummer/D-nummer
Hvis du ikke har fødselsnummer/D-nummer, kan du bare logge inn med brukernavn og passord du selv har laget. Det gir tilgang på sikkerhetsnivå 0 i Altinn og bare et fåtall tjenester er tilgjengelig.
For å se Tilgang til programmeringsgrensesnitt - API må du ha rollen Programmeringsgrensesnitt (API).
Hvordan delegere API:
- 1. I Profil gå til feltet Tilgang til programmeringsgrensesnitt - API
- 2. Gi og fjerne API tilganger
- 3. + Deleger nytt API
- 4. Søk opp den API du skal delegere, trykk på + for å legge den til
- 5. Hvis du skal delegere flere API til samme organisasjonsnummer legg de til nå ved å trykke på +
- 6. Når du har funnet alle API du skal gi trykker du på Neste
- 7. Søk opp mottakers organisasjonsnummer og trykk på Neste
- 8. Bekreft
Da har du gitt en virksomhet tilgang til å benytte seg av dette API'et for ditt organisasjonsnummer.
I noen tilfeller er tilgangen til tjenesten gitt direkte til de som har bestemte roller for virksomheten i Enhetsregisteret. Hvilke roller dette gjelder går fram av informasjonssiden om skjemaet. Roller fra Enhetsregisteret kan ikke delegeres i Altinn, men kan endres via Samordnet registermelding.
Du logger deg inn som privatperson i Altinn. Hvis du har tilgang på noen andre enn deg selv, kan du etter innlogging velge hvem du skal representere.
For å kunne representere et organisasjonsnummer i Altinn må du enten være registrert med en ekstern rolle i Enhetsregisteret, som for eksempel innehaver, daglig leder eller styrets leder, eller du må få delegert en rolle på vegne av organisasjonsnummeret i Altinn.
For å representere andre enn deg selv i Altinn må du først få tildelt en enkelttjeneste eller en rolle for den aktuelle aktøren.
Daglig leder/styreleder/hovedadministrator kan gi deg tilgang. Her kan de se hvordan de skal gå frem:
Engangskodebrevet fra Altinn inneholder 30 koder, de kan være oppbrukte og du må bestille nytt kodebrev. Inneholder brevet du har 20 koder må du benytte innloggingsvalget MinID til ID-porten.
Din kontaktinformasjon i Altinn brukes for å sende deg varsel på sms og/eller e-post.
Denne kontaktinformasjonen brukes når avsender ønsker å varsle deg, for eksempel hvis du har mottatt et brev i Altinn. Det er avsender av meldingen som velger om det skal sendes ut varsel.
Du kan se om det er sendt ut varsel på sms/e-post ved å trykke på meldingen du har i innboksen din og så trykker du på Aktivitetslogg.
Informasjonen som ligger under Din kontaktinformasjon hentes fra kontakt- og reservasjonsregisteret. Du kan endre opplysningene dine her.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Forretningsfører
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameier (registrert hos Skatteetaten)
- Styrets leder
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Revisor
- Pin-koden er ikke lengre gyldig.
- Be om ny kode via datasystemet.
Alle meldinger har en aktivitetslogg. Når du trykker på en melding du har i innboksen din vises Aktivitetslogg.
Den viser hvem som har opprettet, åpnet og signert en melding. Du kan også se om det er sendt ut varsel på sms/e-post. Det er avsender av meldingen som velger om det skal sendes ut varsel.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Daglig leder
- Innehaver
- Styrets leder
- Deltaker med delt ansvar
- Deltaker med fullt ansvar
Rollen gir tilgang til:
- Alle Altinnroller og rettigheter som de over har, og de kan delegeres til deg selv og andre via menyen"Andre med rettigheter til virksomheten.
- Sletting av roller delegert på vegne av enheten.
- Klientadministrasjon.
- Oppdatering av "Varslingsadresser for virksomheten".
Rollen gir ikke tilgang til:
- Roller/rettigheter som er delegert til virksomheten.
- Mulighet til å delegere "Hovedadministrator" videre til andre.
Du vil finne kopi av et innsendt skjema i arkiv. Dette er din bekreftelse på at skjemaet er sendt til mottaker/etat som skal behandle det.
Du kan få kvittering for innsendt skjema, denne vil du i så fall finne i innboksen.
Ønsker du å søke opp meldinger for flere aktører samtidig, klikker du på navnet ditt oppe til høyre → Vis alle aktører → Søk på flere aktører.
Her vil du få muligheten til å søke på tvers av alle de du kan representere. Du vil også kunne lagre søkene dine slik at du slipper å legge inn søkeinformasjonen hver gang du ønsker å gjøre et spesifikt søk.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Kontaktperson i kommune
- Kontaktperson administrativ enhet i offentlig sektor (ADOS)
Komplementar (kun fødselsnummer) - Privatperson
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styrets leder
I forbindelse med innlogging i ID-porten, kan tjenester/klienter be om mulighet til å hente innbyggers data tilbudt av en tredjepart, gjennom et API (henter ut data som integreres mot data fra et annet system). For eksempel kan man gi samtykke til at banken henter dine opplysninger fra Lånekassen slik at du kan se det i nettbanken din.
- Det er brukt feil ID eller passord flere enn 3 ganger. Alle som bruker ID-nummeret på kontoret blir nå sperret i 1 time.
- Sjekk datasystem ID og oppdater passordet i Altinn.
- Alternativt: Registrer en ny ID i Altinn og legg inn ny ID og passord i datasystemet. Kan taes i bruk med en gang.
Dersom du vet tittelen på meldingen du leter etter så kan du søke i søkefeltet.
Hvis du trykker på forstørrelsesglasset i søkefeltet og deretter på det blå plusstegnet vil du kunne begrense treffene. Du kan begrense treffene på for eksempel kun innboks, status eller periode.
Har du en arkivreferanse kan du søke opp denne under Status.
Det kan være tre årsaker til at du ikke finner et skjema i slettede:
- Det er mer enn 2 år siden skjemaet ble slettet, noe som gjør at det slettes automatisk av Altinn.
- Noen har valgt å permanent slette skjemaet.
- Skjema hadde status til utfylling før det ble slettet.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Privatperson
Delegering av denne rollen gir kun tilgang til utfylling. Rett til å signere kan ikke delegeres.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Regnskapsfører
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bostyrer
Fra 23. november 2023 vil knappen "Gå videre til flere innloggingsmetoder" erstattes med knappen "Logg inn uten fødselsnummer/D-nummer".
Innlogging med Altinn kodebrev, SMS-kode eller kun passord samt virksomhetsbruker vil på sikt fjernes. Vi anbefaler at du bruker MinID eller annen innloggingsmetode via ID-porten.
Dersom du ikke har mulighet til dette vil du inntil videre finne innlogging med Altinn kodebrev, SMS kode eller passord og Virksomhetssertifikat her: https://www.altinn.no/ui/Authentication
Innloggingen endres kun på altinn.no og gjelder ikke maskin til maskin-kommunikasjon (regnskap- og lønnssystem). Der vil det fortsatt være mulig å autentisere seg med virksomhetssertifikat. Det vil også være mulig å logge inn på regnskap- og lønnssystem med Altinn kodebrev og SMS-Kode frem til dette etter hvert fases ut.
Innloggingsinformasjon som har kommet på avveie kan gjøre det mulig for uvedkommende å logge seg inn med din bruker på Altinn. For å unngå dette kan du deaktivere kodebrev fra Altinn og eventuelt passord.
Innloggingsmetodene fra ID-porten (MinID, BankID osv.) berøres ikke av dette, men kan sperres via sperretjenesten hos ID-porten.
Velg Logg inn → Gå videre til flere innloggingsmetoder og du kan velge Deaktiver engangskode/passord.
- Ved å deaktivere engangskoder (Altinn kodebrev) vil ikke kodebrevet fungere ved innlogging, og du må bestille nytt kodebrev for å benytte denne innloggingsmetoden.
- Ved å deaktivere passord (SMS-kode og/eller Kun Passord) kan du ikke benytte passord ved innlogging. Ved å logge inn med en annen innloggingsmetode, kan du opprette nytt passord under Profil → Avanserte innstillinger → Innloggingsinformasjon.
Her er en liste over hvem som har fått roller forhåndstildelt i Altinn.
• Innehaver
• Daglig leder
• Styreleder
• Bostyrer
• Bestyrende reder
• Deltaker med delt ansvar
• Deltaker med fullt ansvar
• Komplementar
• Kontaktperson i Adm enhet- Offentlig sektor
• Norsk representant for utenlandsk enhet
De fleste skjema har en enkelttjeneste med samme navn som skjemaet. En enkelttjeneste gir kun tilgang til et spesifikt skjema.
Du kan også bli tildelt en rolle, som inneholder mange enkelttjenester. På skjemasiden under Om denne tjenesten kan du finne ut hvilken rolle som kreves for dette skjemaet. (Vær oppmerksom på at en rolle gir tilgang til svært mange skjema.)
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i kommune
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styrets leder
Hvis du ønsker varsling kun på spesifikke tjeneste kan du gå inn på Profil → Din kontaktinformasjon for virksomheten → Varslingsinnstillinger → Varsling kun for enkelttjenester og søke i listen på det du ønsker varsling på.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Forretningsfører
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i kommune
- Kontaktperson (øvrige enheter bl. a organisasjonsledd) *
- Nestleder *
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styremedlem *
- Styrets leder
* Disse eksterne rollene er ikke forhåndstildelt noen av rollene Tilgangsstyring eller Klientadministrator, som kreves for å kunne delegere videre.
Sletting av klientroller kan gjøres enten enkeltvis eller samlet.
Sletting av klientroller enkeltvis gjøres ved å klikke på Endre rettigheter til høyre for den du ønsker å fjerne, da vil du få opp alle klientene personen har tilgang til. For å slette klientroller klikk Endre rettigheter → Fjern alle.
For å slette klientroller samlet må du laste ned delegeringsfilen ved å klikke på Klientdelegering på fil. Her vil du få opp fremgangsmåte for sletting.
Logg inn ved hjelp av en annen innloggingsmetode og oppdater passordet ditt under Profil→ Avanserte innstillinger→ Innloggingsinformasjon.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Styrets leder
I menyen alle skjema vil du finne alle skjema og tjenester som ligger i Altinn. Du kan enten bruke søkefeltet øverst på siden, eller gå inn på en av kategoriene på venstre side. Du vil også kunne sortere etter etat ved å trykke på Etater.
Er du usikker på hvilket skjema du skal bruke må du ta kontakt med mottaker.
- Feil brukernavn/passord/pinkode oppgitt for brukeren som skal signere.
- Oppdater passordet som er registert under Profil → Avanserte innstillinger → Innloggingsinformasjon på Altinn.no
- Sjekk at du bruker riktig kode for valgt autentiseringsmetode.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Styrets leder
Det er to måter å oppdatere sertifikatet på brukeren:
Alternativ 1 (kan kun gjøres før det gamle sertifikatet går ut):
- Logg inn med virksomhetsbrukeren her:
https://www.altinn.no/ui/Authentication/EnterpriseIdentified
- Gå til Profil -> Innloggingsinformasjon
- Velg "Legg til sertifikat" og last opp cer-filen. Se instruksjon for å lage filen lengre ned.
Alternativ 2:
- Logg inn med fødelsnummer som har rollen Tilgangsstyring.
- Representer firmaet.
- Gå til Profil -> Avanserte innstillinger -> Registrer ny bruker med virksomhetssertifikat.
- Velg "Rediger bruker og sertifikater" til høyre for brukernavnet. Slett det gamle sertifikatet (ikke slett brukeren).
- Legg til det nye sertifikatet ved å laste opp .cer-filen.
- Det kommer ingen bekreftelse, men ingen feilmelding = OK.
Slik lager du en cer-fil i Windows: Trykk på startknappen → søk på: sertifikat → velg Administrer brukersertifikater → velg Personlig → Sertifikater → høyreklikk på sertifikatet → trykk på Alle oppgaver → Eksporter → deretter bruker du standardvalgene i veiviseren (neste) til du kommer til filnavn, velg et navn på filen og lagre den et sted der du finner den igjen.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Forretningsfører
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i kommune/fylkeskommune
- Kontaktperson (øvrige enheter bl. a organisasjonsledd) *
- Nestleder *
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styrets leder
* Disse eksterne rollene er ikke forhåndstildelt noen av rollene Tilgangsstyring eller Klientadministrator, som kreves for å kunne delegere videre.
Skal du slette roller, velger du ikke bostyrer i listen Vis roller tildelt bruker. Men velg ønsket konkursbo i listen Konkursbo og klikker på oppdatert.
Under Deleger eller slett flere roller velger du alternativet Slett roller.
Du kan velge å slette én og én rolle ved å klikke på Slett delegering til høyre for rollen, eller du kan velge å slette flere samtidig ved å huke av i boksen på venstre side og deretter klikke på knappen Slett.
Skal du slette mange roller, kan det lønne seg å gjøre dette via Boroller samlet - funksjonen.
Vær oppmerksom på at bostyrer sine roller ikke kan slettes direkte i Altinn, siden bostyrer har roller som følge av registrering i Enhetsregisteret.
Meldinger i slettede kan man velge å slette permanent. For virksomheter må man ha rollen Tilgangsstyring. Når et skjema er permanent slettet vil det ikke være mulig å angre sletting.
Trinn 1: Installer virksomhetssertifikatet på din datamaskin
Hvordan dette gjøres, kan leverandør av sertifikatet være behjelpelig med (Commfides eller Buypass).
Trinn 2: Opprett en virksomhetsbruker på Altinn.no
For å registrere en virksomhetsbruker må du først laste opp et sertifikat. Du trenger da en cer-fil. Har du ikke fått den fra din sertifikatleverandør kan du lage den selv, dersom sertifitkatet er installert på maskinen. Se instruksjon for dette lengre ned.
For å kunne registrere og administrere sertifikat og brukere må man ha rollen Tilgangsstyring på virksomheten. Administreringen gjøres på Profil → Avanserte innstillinger → Registrer ny bruker med virksomhetssertifikat.
For å opprette bruker: trykk på Last opp sertifikat → velg cer-filen → trykk Neste. Deretter må du opprette en virksomhetsbruker ved å skrive inn ønsket brukernavn og passord og trykk Lagre.
Slik lager du en cer-fil i Windows: Trykk på startknappen → søk på: sertifikat → velg Administrer brukersertifikater → velg Personlig → Sertifikater → høyreklikk på sertifikatet → trykk på Alle oppgaver → Eksporter → deretter bruker du standardvalgene i veiviseren (neste) til du kommer til filnavn, velg et navn på filen og lagre den et sted der du finner den igjen.
Trinn 3: Virksomhetsbruker får delegert roller
Når virksomhetsbrukeren er opprettet, kan daglig leder/styreleder eller annen person med delegeringsrettighet for virksomheten, delegere roller og rettigheter til virksomhetsbrukeren(e).
Roller delegeres til brukernavn fra menyen Profil → Andre med rettigheter til virksomheten.
Klientdelegering er en funksjonalitet som gir regnskapsfører/revisor/bostyrer muligheten til å delegere roller og rettigheter fra klientene til de ansatte i serviceenheten/bostyrer man representerer.
For å kunne utføre klientdelegering for serviceenheten/bostyrer må man ha rollen Klientadministrator (regnskapsfører/revisor) eller Konkursbo tilgangsstyring (bostyrer).
Det er mulig å utføre klientdelegering enkeltvis, og klientdelegering på fil. Klientdelegering enkeltvis brukes når du ønsker å delegere til enkeltpersoner, mens klientdelegering på fil brukes når man ønsker å delegere mange rettigheter samtidig til en eller flere ansatte.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Forretningsfører
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i kommune/fylkeskommune
- Nestleder *
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styremedlem *
- Styrets leder
* Disse eksterne rollene er ikke forhåndstildelt noen av rollene Tilgangsstyring eller Klientadministrator, som kreves for å kunne delegere videre.
Forsøk å slå av og på mobiltelefonen din. Har du tvillingsimkort mottar du kode på hovedkortet. Logg inn med en annen innloggingsmetode og sjekk om det er registrert riktig mobilnummer i Profil → Avanserte innstillinger → Innloggingsinformasjon.
Velg aktøren det gjelder og klikk på Profil.
- Skal du fjerne dine rettigheter for valgt aktør, velg Skjema og tjenester du har rettighet til.
- Skal du fjerne andre sine rettigheter, må du velge Andre med rettigheter til virksomheten, og personen/virksomheten det gjelder.
Klikk Fjern en eller flere rettigheter, og du kan velge mellom å fjerne alle roller eller enkeltroller
Hva er varslingsadresser for virksomheten?
Varslingsadresser er e-postadresse og/eller mobiltelefonnummer.
Varslingsadressene brukes av det offentlige for å varsle virksomheten om viktige meldinger som leveres i Altinn. Det betyr at når virksomheten har oppgitt en eller flere varslingsadresser, slipper virksomheten å få meldingene i papirpost.
Alle virksomheter i Enhetsregisteret har plikt til å melde minst én varslingsadresse, jf. forskrift til enhetsregisterloven § 8a. Plikten omfatter ikke underenheter, men egne varslingsadresser kan meldes for disse hvis virksomheten har behov for det.
Varslingsadressene er bare tilgjengelig for offentlige myndigheter. Virksomhetene har fremdeles anledning til å frivillig registrere e-postadresse og mobiltelefonnummer som skal være offentlig tilgjengelig i Enhetsregisteret. Disse vil ikke bli brukt som varslingsadresser.
Hvordan melder jeg varslingsadresse?
Alle virksomheter som skal registreres i Enhetsregisteret må samtidig melde varslingsadresse. Dette gjelder ikke ved registrering av underenheter.
For eksisterende virksomheter må varslingsadresse meldes eller endres ved å gå inn på virksomhetens profil i Altinn.
Hvem kan melde varslingsadresser for virksomheten?
Følgende roller i Enhetsregisteret kan oppdatere varslingsadresser for virksomheten: Daglig leder, styreleder, nestleder, styremedlem, innehaver, bobestyrer, bestyrende reder, norsk representant for utenlandske selskap, forretningsfører eller kontaktperson.
Personer med altinnrollen Hovedadministrator eller Signerer av Samordnet registermelding, kan også oppdatere varslingsadresser for virksomheten.
Hva er formålet med varslingsadresser?
Formålet med varslingsadresser er å sikre at alle virksomheter skal kunne kommunisere digitalt med det offentlige. For at virksomheter skal kunne motta enkeltvedtak og andre viktige meldinger digitalt, er det offentlige pålagt å varsle om at slike meldinger er sendt. Til dette må det offentlige ha tilgang på varslingsadresser. De skal brukes til varsling etter eForvaltningsforskriften § 8 tredje ledd, i forbindelse med saksbehandling og utføring av forvaltningsoppgaver for øvrig.
Et forvaltningsorgan som har sendt varsel til en innmeldt varslingsadresse, har oppfylt sin varslingsplikt etter eForvaltningsforskriften § 8 tredje ledd.
Du kan lese mer om digital varslingsadresse i høringssaken på regjeringen.no.
For å kunne registrere datasystem må du ha rollen Tilgangsstyring.
- Logg inn i Altinn og velg virksomheten som aktør
1. Gå til "Profil"
2. Velg "Avanserte innstillinger" - 3. Finn "Registrer datasystem"
- 4. Fyll ut felt "Beskrivelse" (du velger selv, bruk gjerne navnet på systemet)
- 5. Velg datasystem i listen "Type datasystem"
- 6. Skriv et passord i feltet "Passord" som inneholder minst 7 bokstaver (a-z) og tall (0-9), ikke bruk tegn
- 7. Gjenta passordet i feltet "Bekreft passord"
- 8. Trykk på "Legg til"
Når du har fylt ut påkrevde felt vil det dukke opp et ID-nummer i listen under. ID-nummeret og passordet du har laget skal legges inn i datasystemet du bruker. Dersom det er andre i virksomheten som skal bruke det samme systemet må også de få ID-nummeret og passordet. Er du usikker på hvor dette gjøres må du kontakte datasystemleverandøren.
Registrerte regnskapsførere i Brønnøysundregistrene har automatisk tilgang på alle sine klienter. De oppretter ett ID-nummer på regnskapsførerfirmaet sitt organisasjonsnummer. Da kan de foreta innsendinger på alle sine klienter via datasystemet.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker DA/ANS
- Forretningsfører
- Innehaver
- Komplementar
- Kontaktperson i kommune
- Kontaktperson i administrativ enhet i offentlig sektor (ADOS)
- Kontaktperson (øvrige enheter bl. a organisasjonsledd) *
- Nestleder *
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styremedlem *
- Styrets leder
* Disse eksterne rollene er ikke forhåndstildelt noen av rollene Tilgangsstyring eller Klientadministrator, som kreves for å kunne delegere videre.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Revisor
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i administrativ enhet i offentlig sektor (ADOS)
- Kontaktperson NUF
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Styrets leder
I enkelte skjema er det mulig å tildele en signeringsrett ved å angi hvem som skal signere direkte i skjemaet før innsending. Signeringsretten kan enten tildeles et fødselsnummer eller et organisasjonsnummer (virksomhet).
Rollen parallell signering brukes kun dersom signeringsretten tildeles et organisasjonsnummer. Da er det de eksterne rollene som nevnt ovenfor som kan signere, på grunn av at de har forhåndstildelt rollen parallell signering. Rollen kan delegeres videre til andre i virksomheten.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Forretningsfører
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i kommune
- Kontaktperson administrativ enhet
- Kontaktperson NUF
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styrets leder
Rollen gir tilgang til:
- Tilgangsstyring gir tilgang til følgende:
- Delegere roller og rettigheter man selv har for en aktør
- Se samtykker/fullmakter (og gi samtykke/fullmakt dersom man også har tilgang til tjenesten)
- Se tilgangsforespørsler og mulighet til å avslå. FOr å godkjenne må man også ha rettighet til tjenesten (rolle eller enkeltrettighet)
- Opprette og oppdatere virksomhetsbrukere
- Registrere datasystemRollen alene gir ikke tilgang til noen tjenester
Hvis du ønsker å fjerne et samtykke trykker du på Samtykker og fullmakter under Profil. Der vil du kunne se dine samtykker, velg samtykket du ønsker å fjerne så trykk på Fjern samtykke øverst til høyre.
Har du gitt et engangssamtykke til banken, kan ikke dette trekkes.
Ved å klikke på Klientdelegering på fil vil du få muligheten til å delegere eller slette mange klientroller til flere medarbeidere samtidig.
Under Klientdelegering på fil vil du få opp en liste over hvordan en slik delegering utføres.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Forretningsfører
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i kommune/fylkeskommune
- Kontaktperson (øvrige enheter bl. a organisasjonsledd) *
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styrets leder
* Disse eksterne rollene er ikke forhåndstildelt noen av rollene Tilgangsstyring eller Klientadministrator, som kreves for å kunne delegere videre.
Noen skjema har spørsmålstegn man kan trykke på for å få veiledning til den aktuelle posten. Ta kontakt med etaten som er mottaker og eier av skjemaet det gjelder, dersom du trenger mer hjelp til utfylling. Kontaktinformasjonen til etaten finner du ved å trykke på “Om skjema” øverst til høyre i skjemaet.
For å benytte dette innloggingsvalget må du registrere passord under Profil → Avanserte innstillinger → Innloggingsinformasjon. Denne innloggingsmetoden gir kun tilgang til noen få tjenester i Altinn.
Rollen er forhåndstildelt til følgende eksterne roller:
- Bestyrende reder
- Bostyrer
- Daglig leder
- Deltaker i ANS/DA (kun fødselsnummer)
- Innehaver
- Komplementar (kun fødselsnummer)
- Kontaktperson i kommune
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Sameiere (registrert hos Skatteetaten)
- Styrets leder
For å benytte dette innloggingsvalget må du bestille nytt kodebrev fra Altinn. Når nytt kodebrev blir tatt i bruk, blir eventuelle gamle kodebrev ugyldige.
Engangskodebrev fra Altinn har 30 koder og kan ikke brukes ved innlogging gjennom MinID (eget kodebrev med 20 PIN koder).
For å benytte denne innloggingsmetoden må du først logge inn via en annen innloggingsmetode og registrere passord og mobilnummer under Profil → Avanserte innstillinger → Innloggingsinformasjon.
Denne innloggingsmetoden brukes også av de som logger inn via et datasystem.
Hvis du ønsker å overføre data fra en selvregistrert bruker til et fødsels- eller D-nummer, så kan dette gjøres under Profil → Avanserte innstillinger → Overfør bruker.
Dersom du har lagt inn mobilnummer og/eller e-postadressen din under Din kontaktinformasjon for virksomheten, blir du kun varslet om det du har rettigheter til å se på den aktuelle virksomheten.
Det er avsender av meldingen som velger om det skal sendes ut varsel.
Du kan se om det er sendt ut varsel på sms/e-post ved å trykke på meldingen du har i innboksen din og så trykker du på Aktivitetslogg.
Vedleggsskjema og/eller egne filvedlegg kan man legge til i fanen Oversikt - skjema og vedlegg, som du finner øverst til venstre i skjemaet.