Trinn 1: Installer virksomhetssertifikatet på din datamaskin
Hvordan dette gjøres, kan leverandør av sertifikatet være behjelpelig med (Commfides eller Buypass).
Trinn 2: Opprett en virksomhetsbruker på Altinn.no
For å registrere en virksomhetsbruker må du først laste opp et sertifikat. Du trenger da en cer-fil. Har du ikke fått den fra din sertifikatleverandør kan du lage den selv, dersom sertifitkatet er installert på maskinen. Se instruksjon for dette lengre ned.
For å kunne registrere og administrere sertifikat og brukere må man ha rollen Tilgangsstyring på virksomheten. Administreringen gjøres på Profil → Avanserte innstillinger → Registrer ny bruker med virksomhetssertifikat.
For å opprette bruker: trykk på Last opp sertifikat → velg cer-filen → trykk Neste. Deretter må du opprette en virksomhetsbruker ved å skrive inn ønsket brukernavn og passord og trykk Lagre.
Slik lager du en cer-fil i Windows: Trykk på startknappen → søk på: sertifikat → velg Administrer brukersertifikater → velg Personlig → Sertifikater → høyreklikk på sertifikatet → trykk på Alle oppgaver → Eksporter → deretter bruker du standardvalgene i veiviseren (neste) til du kommer til filnavn, velg et navn på filen og lagre den et sted der du finner den igjen.
Trinn 3: Virksomhetsbruker får delegert roller
Når virksomhetsbrukeren er opprettet, kan daglig leder/styreleder eller annen person med delegeringsrettighet for virksomheten, delegere roller og rettigheter til virksomhetsbrukeren(e).
Roller delegeres til brukernavn fra menyen Profil → Andre med rettigheter til virksomheten.