Hjemmekontor i utlandet
Arbeidstaker kan ikke på eget initiativ ta med seg jobben til hjemmekontor/kontor i feriebolig eller lignende i utlandet. Det er opp til deg som arbeidsgiver å bestemme om du vil gi arbeidstaker tillatelse til å arbeide fra utlandet.
Når du har arbeidstakere som har hjemmekontor i utlandet
Det er flere ting du som arbeidsgiver må være klar over hvis det er aktuelt at en eller flere av dine arbeidstakere skal jobbe helt eller delvis fra hjemmekontor. Dersom de skal jobbe fra hjemmekontor i utlandet må du forholde deg til ytterligere regler.
Lønn opptjent mens arbeidstaker er i utlandet må innrapporteres som lønn opptjent i utlandet med angivelse av landkode.
Arbeidsgiver må som hovedregel trekke skatt, innbetale arbeidsgiveravgift, og innrapportere dette via a-meldingen.
Dersom man har arbeidstakere som jobber fra hjemmekontor i utlandet, kan dette få skattemessig betydning for både virksomheten og arbeidstaker. Det kan også få konsekvenser for arbeidstakers trygderettigheter, pensjon og forsikringer. Det er viktig å avklare dette med Nav og eventuelt tegne nødvendige forsikringer.
For deg som arbeidsgiver kan det oppstå plikt til å registrere virksomheten i landet hvor den ansatte arbeider på hjemmekontor.
Hvis arbeidstaker skal jobbe i utlandet lenger enn en måned må arbeidsgiver og arbeidstaker inngå en skriftlig arbeidsavtale før avreise. I tillegg til de vanlige minimumskravene til innhold i arbeidsavtale, skal avtalen spesifisere hvor lenge arbeidet skal utføres i utlandet, hvilken valuta lønnen skal utbetales i, eventuelle kontant- og naturalytelser knyttet til utenlandsarbeidet, og eventuelt vilkårene for arbeidstakerens hjemreise.
NAV on working in countries Norway has social security agreements with (in Norwegian only)
NAV on working in countries Norway does not have social security agreements with (in Norwegian only)