Tilskudd til distribusjon fra Kreativt Europa MEDIA omfatter fem ordninger: Europeisk filmdistribusjon, filmer over grenser, nettverk for strømmetjenester, kinonettverk og salgsagenter.
Disse ordningene er en del av Kreativt Europa, MEDIA-programmet.
Distribusjon av europeiske filmer på tvers av landegrensene er et satsingsområde i MEDIA-programmet.
Tilskudd til distribusjon av nyere ikke-nasjonal europeisk film med markedspotensiale. Tilskuddsordningen er åpen for europeiske distributører som har som hovedfokus å distribuere film på kino.
Norske distributører kan i samarbeid med en salgsagent søke tilskudd til lansering av europeisk film på kino og strømmetjenester. Søkeren må være en europeisk salgsagent som på vegne av minst 7 europeiske distributører søker om støtte til lansering av en og samme film på kino og/eller strømmetjeneste. Av de 7 distributørene må minst 2 komme fra lavproduksjonsland (LLC gruppe A eller B).
Strømmetjenester som viser en betydelig andel europeiske audiovisuelle verk kan søke tilskudd til samarbeid og nettverksaktiviteter.
Hvem som kan søke: Et konsortium bestående av minimum 2 strømmetjenester/VOD-platformer som er basert i minst 2 land som deltar i MEDIA-programmet – eller alternativt én strømmetjeneste/VOD-platform som tilbyr sin tjeneste i minimum 2 land som deltar i MEDIA-programmet. Strømmetjenester som er knyttet til TV-kanaler og internettleverandører kan også søke.
Formålet med ordningen er å bidra til erfaringsutveksling og kunnskapsdeling mellom kinoene i nettverket, og for derigjennom å skape økt kunnskap og interesse for europeisk film hos publikum, særlig hos barn og ungdom. Hvem som kan søke: Et organisert kinonettverk som representerer minst 400 uavhengige europeiske kinoer som er basert i minst 20 land som deltar i MEDIA programmet. Kinoer som deltar i et nettverk må også oppfylle kriteriene som er beskrevet i retningslinjene.
Støtte til internasjonale salgsagenter som distribuerer europeisk film. Hvem som kan søke: Europeiske salgsagenter som, etter avtale med eller på vegne av filmens produsent, spesialiserer seg i å utnytte filmens kommersielle potensial gjennom å markedsføre, selge og lisensiere film til distributører og andre kjøpere i minst 10 land som er medlem av MEDIA-programmet.