Personer og bedrifter som innfører varer til Norge må ha et ID-nummer som deklareringssystemet TVINN kan bruke.

Start tjeneste

Om denne tjenesten

Hvis en person eller virksomhet ikke har et gyldig norsk ID-nummer trenger de å søke om TRK når de skal deklarere en vare hos Tolletaten. Disse må søke Tolletaten om et TRK-nummer:

  • Personer som ikke har norsk fødselsnummer eller D-nummer. Et D-nummer er et midlertidig ID-nummer. Les mer om D-nummer hos Skatteetaten
  • Personer som har norsk fødselsnummer eller D-nummer, men har meldt flytting fra Norge og er eller nylig har vært bosatt i utlandet.
  • Bedrifter som ikke har norsk organisasjonsnummer fra Foretaksregisteret

Hvis du har et TRK-nummer fra før kan dette brukes og du trenger ikke søke på nytt.

Skjemaet skal brukes av privatpersoner og virksomheter som skal deklarere varer på egne vegne. Alternativt så kan skjemaet fylles ut og sendes inn av en speditør, transportør, advokat eller en annen person som representerer den som trenger TRK-nummer.

Privatpersoner som søker på vegne av andre må legge ved en fullmakt fra den personen som søker om TRK. Advokater trenger ikke vedlegge fullmakt, men må oppgi navnet på sitt advokatfirma.

Vi anbefaler at du logger inn i Altinn med rollen «Regnskapsmedarbeider». Da lagrer du skjemaet i firmaets arkiv. Du kan sjekke hvilke roller du har på profilen din. Hvis du bruker din personlige bruker vil ingen andre enn deg kunne se skjemaet i arkivet.

Dersom du ikke har norsk personnummer eller D-nummer, kan du opprette en egen bruker.

Det er viktig at du legger ved all nødvendig dokumentasjon slik at Tolletaten kan behandle din søknad. Manglende vedlegg kan føre til lengre saksbehandlingstid.

 For privatpersoner må følgende legges ved søknaden:

  • Kopi av gyldig ID, for eksempel pass
  • Fortollingsdokument, faktura eller fraktseddel knyttet til de aktuelle varene
    Hvis du skal innføre flyttegods privat legger du ved utfylt flyttegodserklæring som du finner her.


For virksomheter må følgende legges ved søknaden:

  • Faktura/fraktbrev som viser forsendelsen med riktig ID-nummer, TIN/TNI/EORI/UEI eller DUNS etc. og virksomhetens hjemland
  • Dersom ikke ID-nummer forekommer på faktura/fraktbrev må det vedlegges et dokument som bekrefter ID-nummeret til virksomheten. Dette kan være firmaattest fra utenlandsk offentlig firmaregister med deres utenlandske organisasjonsnummer

Godkjente filformater for vedlegg hos Tolletaten er .jpeg, .png, .docx, .jpg, .pdf, .pptx, og .xlsx

Det er tre steg i prosessen for å sende inn dette skjema:

  • Utfylling
  • Innsending
  • Kvittering


Utfylling

Utfyllingen er 3-delt. Det er viktig å gi så detaljert informasjon som mulig når skjemaet fylles ut.

  1. I del 1 skal det gis informasjon om søker/ kontaktinforma
  2. I del 2 skal det lastes opp vedlegg til søknaden
  3. I del 3 kan det gis samtykke, en erklæring og eventuelle tilleggsopplysninger til søknaden


Innsending

Innsending vil skje når du klikker på knappen «Send inn». Skjemaet vil da bli lagret i ditt arkiv og sendt til Tolletaten.

Kvittering

Du vil motta en kvittering fra Altinn med et referansenummer.

Kontaktsenteret hos Tolletaten kan svare på spørsmål som gjelder utfylling av skjema.

Kontakt oss her.
Telefon: 22 86 03 12

Åpne kontaktskjema