Har dere mistanke om at varer som krenker virksomhetens immaterielle rettigheter (IPR)? Her kan dere søke om hjelp til å stoppe varene.

 

Start tjeneste

Om denne tjenesten

Skjemaet skal brukes til å søke om bistand fra Tolletaten for å avdekke brudd på immaterielle rettigheter.  

  • Ny søknad? Hvis du sender inn søknad for første gang, bruker du «ny søknad».
  • Endre opplysninger? Du har mulighet til å endre og legge til opplysninger, samt søke om å utvide listen over immaterielle rettigheter som er omfattet av vedtaket. 
  • Forlenge vedtak? Søknad om forlengelse av eksisterende vedtak må sendes innen 30 virkedager før utløp av inneværende bistandsperiode. Dere har også mulighet til å opplyse om eventuelle endringer eller supplere med nye opplysninger. 
  • Mottatt varsel om tilbakehold? Dersom dere mottar et varsel om tilbakehold fra Tolletaten, kan dere fylle ut en forenklet søknad om bistand (søknad etter mottatt varsel). Søknaden må dere sende innen fire virkedager fra det tidspunktet varselet ble gitt. 

Skjemaet skal brukes av rettighetshaver for de immaterielle rettighetene eller av deres representant. 

Vi anbefaler at du logger inn i Altinn som representant for en virksomhet, da lagres skjemaet i firmaets arkiv. Hvis du bruker din personlige bruker vil ingen andre enn deg kunne se skjemaet i arkivet. 

Har du ikke norsk fødselsnummer eller D-nummer, kan du opprette en egen bruker.

Vareførselsloven § 10-1 (2) bokstav a til g, lister opp hvilken informasjon og dokumentasjon som skal inngå i søknaden.

  • En liste over og dokumentasjon for hvilke immaterialrettigheter søknaden gjelder
  • Opplysninger som gjør det mulig å identifisere autentiske varer
  • I den utstrekning det er kjent for søkeren, opplysninger som gjør det mulig å identifisere varer som utgjør inngrep
  • En ansvarserklæring hvor søkeren påtar seg ansvaret for kostnader tollmyndighetene påføres i forbindelse med tilbakehold.

Dersom søknaden ikke oppfyller kravene eller er mangelfull, vil du bli varslet om dette. Du vil bli gitt mulighet til å uttale deg og/eller rette opp i feil og mangler. Dersom manglene ikke blir rettet opp, vil søknaden bli avslått.

En ordinær søknad om bistand blir innvilget for ett år av gangen, deretter kan det søkes om forlengelse av det eksisterende vedtaket.

Vedtak etter søknad etter mottatt varsel vil kun være gjeldende for den konkrete saken varselet gjelder.

Mer informasjon om tilbakehold av falske varer finner du her.

Trenger du hjelp?

Kontaktsenteret hos Tolletaten kan svare på spørsmål som gjelder utfylling av skjema.

Kontakt oss her.
Telefon: 22 86 03 12

Åpne kontaktskjema