Har dere mistanke om at varer som krenker virksomhetens immaterielle rettigheter (IPR)? Her kan dere søke om hjelp til å stoppe varene.
Start tjeneste
Skjemaet skal brukes til å søke om bistand fra Tolletaten for å avdekke brudd på immaterielle rettigheter.
Skjemaet skal brukes av rettighetshaver for de immaterielle rettighetene eller av deres representant.
Vi anbefaler at du logger inn i Altinn som representant for en virksomhet, da lagres skjemaet i firmaets arkiv. Hvis du bruker din personlige bruker vil ingen andre enn deg kunne se skjemaet i arkivet.
Har du ikke norsk fødselsnummer eller D-nummer, kan du opprette en egen bruker.
Vareførselsloven § 10-1 (2) bokstav a til g, lister opp hvilken informasjon og dokumentasjon som skal inngå i søknaden.
Dersom søknaden ikke oppfyller kravene eller er mangelfull, vil du bli varslet om dette. Du vil bli gitt mulighet til å uttale deg og/eller rette opp i feil og mangler. Dersom manglene ikke blir rettet opp, vil søknaden bli avslått.
En ordinær søknad om bistand blir innvilget for ett år av gangen, deretter kan det søkes om forlengelse av det eksisterende vedtaket.
Vedtak etter søknad etter mottatt varsel vil kun være gjeldende for den konkrete saken varselet gjelder.
Mer informasjon om tilbakehold av falske varer finner du her.
Kontaktsenteret hos Tolletaten kan svare på spørsmål som gjelder utfylling av skjema.
Kontakt oss her.
Telefon: 22 86 03 12