Skjema for rapportering av oppgaver over godtgjøring til opphaver til åndsverk benyttes av den som selv eller gjennom andre betaler for bruk av en opphavsrett og som omfattes av opplysningsplikten.
Start tjenesteÅrlig rapportering, frist 15. februar.
Korrigering
Man korrigerer feil i innsendte oppgaver ved å sende de inn på nytt med riktig beløp. Siste innsending gjelder.
Offentlige myndigheter, næringsdrivende selskaper og foretak, samt skattefrie selskaper, institusjoner og organisasjoner som har utbetalt honorar eller godtgjøring for bruk av en opphavsrett i inntektsåret omfattes av opplysningsplikten og skal rapportere det utbetalte beløpet.
For å rapportere tredjepartsopplysninger må opplysningspliktiges ni-sifrede organisasjonsnummer fra Enhetsregisteret benyttes.
For å fylle ut dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Regnskapsmedarbeider, Revisormedarbeider eller Regnskapsfører uten signeringsrett.
Signering krever rollen Begrenset signeringsrettighet, Utfyller/Innsender eller Regnskapsfører med signeringsrett.
Om selskapet er revisorpliktig kreves rollen Ansvarlig revisor.
Om du ikke har noen av disse rollene, må du få noen som har rollene til å delegere dem til deg. Se hjelpesidene våre for veiledning om roller og rettigheter.
Tjenesten krever innlogging med sikkerhetsnivå 2 eller høyere.
Opplysningsplikten er hjemlet etter Skatteforvaltningsloven kapittel 7.
Skatteetaten tilbyr to forskjellige skjemaer i Altinn som kan benyttes til rapportering av disse opplysningene.
Skatteetaten svarer på spørsmål knyttet til utfylling av skjemaet.
E-post: grunnlagsdata@skatteetaten.no
Telefon: 800 80 000 (tastevalg 2-3-3)