Skjema for rapportering av oppgaver over godtgjøring til opphaver til åndsverk benyttes av den som selv eller gjennom andre betaler for bruk av en opphavsrett og som omfattes av opplysningsplikten.

Start tjeneste

Om denne tjenesten

Årlig rapportering, frist 15. februar.

  • 2. januar: Altinn åpner for rapportering av tredjepartsopplysninger
  • 15. februar: Frist for rapportering av tredjepartsopplysninger over utbetalt godtgjøring til opphaver til åndsverk
  • 1.mars: Frist for å få innsendte tredjepartsopplysninger med på forhåndsutfylt skattemelding
  • 20. oktober: Siste frist for korrigeringer av tredjepartsopplysninger for foregående inntektsår

Korrigering

Man korrigerer feil i innsendte oppgaver ved å sende de inn på nytt med riktig beløp. Siste innsending gjelder.

Offentlige myndigheter, næringsdrivende selskaper og foretak, samt skattefrie selskaper, institusjoner og organisasjoner som har utbetalt honorar eller godtgjøring for bruk av en opphavsrett i inntektsåret omfattes av opplysningsplikten og skal rapportere det utbetalte beløpet.

For å rapportere tredjepartsopplysninger må opplysningspliktiges ni-sifrede organisasjonsnummer fra Enhetsregisteret benyttes.

For å fylle ut dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Regnskapsmedarbeider, Revisormedarbeider eller Regnskapsfører uten signeringsrett.

Signering krever rollen Begrenset signeringsrettighet, Utfyller/Innsender eller Regnskapsfører med signeringsrett.

Om selskapet er revisorpliktig kreves rollen Ansvarlig revisor.

Om du ikke har noen av disse rollene, må du få noen som har rollene til å delegere dem til deg. Se hjelpesidene våre for veiledning om roller og rettigheter.

Tjenesten krever innlogging med sikkerhetsnivå 2 eller høyere.

Opplysningsplikten er hjemlet etter Skatteforvaltningsloven kapittel 7.

Skatteetaten tilbyr to forskjellige skjemaer i Altinn som kan benyttes til rapportering av disse opplysningene.

  1. Tjenesten på denne siden er et skjema for manuell registrering av oppgaver. (NB! Mange oppgaver i samme skjema kan føre til treghet eller feilsituasjoner. Skal du sende inn mer enn 50 oppgaver, anbefaler vi at du deler opp innsendingen i flere skjema).
  2. Skjema RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg kan brukes for rapportering av filvedlegg.

Trenger du hjelp?

Skatteetaten svarer på spørsmål knyttet til utfylling av skjemaet.

E-post: grunnlagsdata@skatteetaten.no
Telefon: 800 80 000 (tastevalg 2-3-3)

Åpne kontaktskjema