Oppgaven danner grunnlag for fastsetting av den enkelte sameier i boligsameiet. Boligsameiet plikter å oppgi fordeling av inntekter, kostnader, formue og gjeld som påløper for hver sameier.

Vær oppmerksom på at dette skjemaet, gjelder boligsameier. Skal du derimot rapportere tredjepartsopplysninger for boligselskap (borettslag og boligaksjeselskap) må du benytte skjemaet RF-1139 Tredjepartsopplysninger - boligselskap.

Start tjeneste

Om denne tjenesten

Årlig rapportering, frist 31. januar.

  • 2. januar: Altinn åpner for rapportering av tredjepartsopplysninger.
  • 31. januar: Frist for rapportering for boligsameier.
  • 1. mars: Frist for å få innsendte tredjepartsopplysninger med på forhåndsutfylt skattemelding.
  • 20. oktober: Siste frist for korrigeringer av tredjepartsopplysninger for foregående inntektsår.

Merk: Oppgaver som leveres etter fristen 31. januar året etter inntektsåret er for sent levert, og oppgavegiver kan ilegges tvangsmulkt.

Korrigering

Man korrigerer feil i innsendte oppgaver ved å sende de inn på nytt med riktig beløp. Siste innsending gjelder.

Boligsameier som består av ni eller flere seksjoner som brukes til boligformål skal registreres i Foretaksregisteret/Enhetsregisteret og rapportere oppgaven.

Sameier med 8 eller færre seksjoner kan registrere seg i Foretaksregisteret/Enhetsregisteret og rapportere oppgaven.

For å rapportere tredjepartsopplysninger må oppgavegiverens ni-sifrede organisasjonsnummer fra Enhetsregisteret benyttes.

For å fylle ut dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Regnskapsmedarbeider, Revisormedarbeider eller Regnskapsfører uten signeringsrett.

Signering krever rollen Begrenset signeringsrettighet, Utfyller/Innsender eller Regnskapsfører med signeringsrett.

Om selskapet er revisorpliktig kreves rollen Ansvarlig revisor.

Om du ikke har noen av disse rollene, må du få noen som har rollene til å delegere dem til deg. Se hjelpesidene våre for veiledning om roller og rettigheter.

Tjenesten krever innlogging med sikkerhetsnivå 2 eller høyere.

Opplysningsplikten er hjemlet etter Skatteforvaltningsloven kapittel 7.

Skatteetaten tilbyr to forskjellige skjemaer i Altinn som kan benyttes til rapportering av disse opplysningene.

  1. Tjenesten på denne siden er et skjema for manuell registrering av oppgaver. (NB! Mange oppgaver i samme skjema kan føre til treghet eller feilsituasjoner. Skal du sende inn mer enn 50 oppgaver, anbefaler vi at du deler opp innsendingen i flere skjema).
  2. Skjema RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg kan brukes for rapportering av filvedlegg.

Trenger du hjelp?

Skatteetaten svarer på spørsmål knyttet til utfylling av skjemaet.

E-post: grunnlagsdata@skatteetaten.no
Telefon: 800 80 000 (tastevalg 2-3-3)

Åpne kontaktskjema