Tillatelse for NIS-skip til å føre last mellom norske havner

Lasteskip registrert i NIS (norsk internasjonalt skipsregister) trenger tillatelse fra Sjøfartsdirektoratet for å føre last mellom norske havner.

Om denne tjenesten

Meldingen sendes til Sjøfartsdirektoratet.

Rederi.

Følgende dokumentasjon skal være vedlagt skjemaet:

Bekreftelse om at skipsfører er fra EØS-land.
Bekreftelse på at frakten ikke er ledd i et fast ruteopplegg.

Lasteskip registrert i NIS (norsk internasjonalt skipsregister), unntatt fartøyer som omfattes av forskrift av 30. juni 1987 nr 579 om særskilt fartsområde for fartøyer og flyttbare innretninger i petroleumsvirksomhet registrert i NIS, trenger tillatelse fra Sjøfartsdirektoratet for å føre last mellom norske havner.

Skip som omfattes av forskrift om utvidet fartsområde for lasteskip registrert i norsk internasjonalt skipsregister, og som har norsk skipsfører, kan føre slik last som det er spesielt bygget eller utrustet for, mellom norske havner når det er på vei til eller fra utenlandsk havn med last og frakten ikke er ledd i et fast ruteopplegg. Det er videre et vilkår at slik transport fører til en rasjonell utnyttelse av den tonnasje som er tilgjengelig, og ikke medfører uønskede konsekvenser for skip registrert i det ordinære skipsregisteret.

Høringsinstanser:
Norsk Sjøoffisers forbund, Norsk Sjømannsforbund, Det Norske Maskinistforbund, Norges Rederiforbund, Rederienes Landsforening og Fraktefartøyenes Rederiforening har 2 ukers svarfrist, kortere i særlige tilfeller.
FOR 19890816 0818 gjelder forskrift til gjennomføring av forskrift om utvidet fartsområde for lasteskip i NIS.

Følgende hovedgrupper av skip kan komme inn under anvendelsesbestemmelsen i ovennevnte forskrift:

- gass-/kjemikalieskip
- fryseskip
- containerskip
- sementtankere
- asfalttankere
- ro-ro-skip m/spesielt utstyr

Vanlige stykkgods- og bulkskip kan derimot ikke anses å være omfattet av forskriften.

Krav til søker:

Melding fra rederiet til Sjøfartsdirektoratet bør gis på skjema KS-0105B.
Skipet må ha skipsfører med nasjonalitet fra EØS-land.
Skipet må kunne føre slik last det er spesielt bygget eller utrustet for, mellom norske havner når det er på vei til eller fra utenlands havn med last og frakten ikke er ledd i et fast ruteopplegg.
Transporten må føre til en rasjonell utnyttelse av den tonnasje som er tilgjengelig.
Transporten må ikke medføre uønskede konsekvenser for skip registrert i det ordinære skipsregisteret.
Sjøfartsdirektoratet må ha gitt meddelelse om at skipet er oppført på liste.

 

Åpne kontaktskjema