For å kunne etablere opplagsplass eller anlegg for behandling av avfall må man få tillatelse fra Statsforvalteren eller Miljødirektoratet. Her finner du informasjon om søknad og krav som stilles for å få tillatelse.
Virksomheter som skal etablere opplagsplass eller behandlingsanlegg for avfall.
Dersom søknaden gjelder avfallsforbrenning eller behandling av farlig avfall finner du søknadsskjema på miljodirektoratet.no
For øvrige avfallsanlegg er det krav om skriftlig søknad til statsforvalteren.
Følgende dokumentasjon skal være vedlagt søknaden:
Kart som viser virksomhetens beliggenhet og opplysninger om forholdet til eventuelle oversikts- og reguleringsplaner.
Skjemaet skal brukes for å innhente opplysninger som er nødvendige for å behandle søknaden.
LOV 1981-03-13 nr 06: Lov om vern mot forurensninger og om avfall (Forurensningsloven)
FOR 2004-06-01 nr 931: Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften)
Søknaden skal inneholde opplysninger om:
1. søkerens navn og adresse,
2. entydig angivelse av den eller de eiendommer hvor virksomheten foregår,
3. redegjørelse for forholdet til eventuelle oversikts- og reguleringsplaner,
4. beskrivelse av anlegget, arten og omfanget av virksomheten og den teknologi som er valgt,
5. oversikt over råstoffer og hjelpestoffer,
6. beskrivelse av energikilder, forbruk av energi og energi som genereres av virksomheten,
7. beskrivelse av kildene til utslipp fra anlegget,
8. beskrivelse av alle utslipp til luft, vann og grunn som virksomheten kan forårsake og hvordan disse utslippene vil påvirke miljøet,
9. redegjørelse for miljøtilstanden i området der virksomheten ligger,
10. oversikt over interesser som antas å bli berørt av virksomheten, herunder en oversikt over hvem som bør varsles, jf. § 36-6 og § 36-7,
11. beskrivelse av tiltak for å forebygge og begrense generering av avfall, herunder muligheter for å forberede til gjenbruk, gjenvinning og utnyttelse av avfall som produseres som følge av virksomheten,
12. beskrivelse av teknikker som kan forebygge eller begrense forurensning og skadevirkningene av denne,
13. forslag til måleprogram for utslipp til det ytre miljø,
14. henvisning til vedtak eller uttalelser fra offentlige organer som saken har vært forelagt,
15. et sammendrag av konsekvensutredning der det skal være gjennomført, herunder oversikt over de vesentligste alternativer som søkeren har utredet, herunder alternative teknologiske løsninger.
Ved søknad om endring av tillatelse er det tilstrekkelig at søknaden inneholder opplysninger på de punkter hvor det er endringer i forhold til de faktiske forhold som ble lagt til grunn da gjeldende tillatelse ble utstedt.
Søknaden skal inneholde et sammendrag av de ovennevnte opplysningene.
Forurensningsmyndigheten kan gi utfyllende bestemmelser om søknadens form og innhold, og dersom det er nødvendig for behandlingen av saken, kreve ytterligere opplysninger enn de som er listet i punktene 1 til 15 ovenfor.
Dette følger av forurensningsforskriften § 36-2.
For mer informasjon kan Miljødirektoratet eller statsforvalteren kontaktes.
Gebyr:
Gebyr blir vurdert i forhold til forurensingsforskriften kap. 39. Virksomheten mottar faktura fra forurensningsmyndigheten.
Saksbehandlingstid:
Saksbehandlingstid er normalt sett 6-9 måneder for nye virksomheter fra komplett søknad er mottatt.
Klagerett:
Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part.
Kontaktinformasjon
Miljødirektoratet
Postboks 5672 Sluppen
7485 Trondheim
E-post: post@miljodir.no
Telefon: 03400 / 73 58 05 00
Besøksadresse:
Brattørkaia 15, 7010 Trondheim
Grensesvingen 7, 0661 Oslo