Hopp til hovedinnhold
Digdir logoAltinn

Melding om uhell med fyrverkeri

Skjemaet skal benyttes for å rapportere alle uhell ved privat bruk av fyrverkeri i de tilfeller hvor fyrverkeri har forårsaket personskader, brannskader eller andre materielle skader.

Formålet med innmelding er at DSB kan sammenstille statistikk og avdekke spesielle problemområder knyttet til bruk og/eller de ulike typer fyrverkeriartikler.

  • Frist: Ingen frist - rapporteres fortløpende
Når skal skjemaet brukes?

Skjemaet brukes ved uhell med fyrverkeri.


Hvem skal bruke skjemaet?

Det er i utgangspunktet kommunens brannvesen som skal rapportere etter kontakt med politi og helsevesen. Politi, sykehus, legevakt, leger og privatpersoner kan også rapportere direkte her.

Hvorfor skal skjemaet brukes?

Hensikten med rapporteringen er å få en så pålitelig som mulig statistikk over årsaken til fyrverkeriuhell/ -ulykker og skadeomfang. Skadestatistikken benyttes i det forebyggende arbeidet ved at spesielle problemområder knyttet til bruk og de ulike typer fyrverkeriartikler avdekkes.

Mer om skjemaet

Det skal fylles ut ett elektronisk skjema per uhell. Dersom det er flere skader og skadde knyttet til ett uhell, skal dette meldes i samme skjema. Man legger da inn den ene skaden, og etter man har trykket "Bekreft" begynner man på den neste skaden.

Noen punkter er obligatoriske. Dersom man mangler informasjon på punkter som ikke er merket med stjerne, kan man la disse stå tomme. Mer hjelp til å fylle ut skjemaet får du dersom du strykker på "?" i skjemaet.

Kontaktinformasjon:

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)

Telefon: 33 41 25 00
e-post: postmottak@dsb.no