Dersom du i egenskap av privatperson engasjerer en arbeidstaker, må du sende denne inntektsmeldingen når arbeidstakeren skal ha sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger, pleiepenger, opplæringspenger eller omsorgspenger.

Les mer på nav.no/inntektsmelding

Start tjeneste

Om denne tjenesten

• Ved foreldrepermisjon, skal du sende inntektsmeldingen tidligst fire uker før arbeidstakeren skal ha foreldrepenger. Dette gjelder også når den ansatte starter foreldrepermisjonen med å utsette den.

• Ved sykefravær skal du sende inntektsmeldingen så snart arbeidsgiverperioden er over.

Inntektsmeldingen gjelder disse ytelsene fra NAV:
• Sykepenger
• Foreldrepenger
• Svangerskapspenger
• Omsorgspenger
• Pleiepenger
• Opplæringspenger

Forskrift om at saksopplysninger til Arbeids- og velferdsetaten skal gis elektronisk § 1 er gitt med hjemmel i folketrygdloven § 21-4. Den trer i kraft 01. januar 2019.

Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.

Kontaktinformasjon:

NAV Kontaktsenter 55 55 33 36.

Åpne kontaktskjema