Dersom du i egenskap av privatperson engasjerer en arbeidstaker, må du sende denne inntektsmeldingen når arbeidstakeren skal ha sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger, pleiepenger, opplæringspenger eller omsorgspenger.
Les mer på nav.no/inntektsmelding
Start tjeneste• Ved foreldrepermisjon, skal du sende inntektsmeldingen tidligst fire uker før arbeidstakeren skal ha foreldrepenger. Dette gjelder også når den ansatte starter foreldrepermisjonen med å utsette den.
• Ved sykefravær skal du sende inntektsmeldingen så snart arbeidsgiverperioden er over.
Inntektsmeldingen gjelder disse ytelsene fra NAV:
• Sykepenger
• Foreldrepenger
• Svangerskapspenger
• Omsorgspenger
• Pleiepenger
• Opplæringspenger
Forskrift om at saksopplysninger til Arbeids- og velferdsetaten skal gis elektronisk § 1 er gitt med hjemmel i folketrygdloven § 21-4. Den trer i kraft 01. januar 2019.
Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.
NAV Kontaktsenter 55 55 33 36.