Alle ledd av de ulike politiske partiene skal gi opplysninger om inntekter, kostnader og balansetall hvert år. Informasjonen brukes til å sikre offentlig innsyn og motvirke korrupsjon ved åpenhet om finansieringen av de politiske partiene.
Start serviceÅrlig.
Tjenesten for å sende inn opplysninger er tilgjengelig fra medio mars. Svarfrist: 1. juni.
Samtlige partiledd skal besvare skjema.
Tjenesten krever innlogging med sikkerhetsnivå 2 eller høyere.
Loven krever at partileder og et styremedlem i partiorganisasjonen signerer innberetningen.
Alle partiledd kan hente skjemaet via www.partiportalen.no eller fra skjemakatalogen i Altinn. En får tilgang til skjemaet ved bruk av ID og passord som finnes på partileddets profilside i Partiportalen.
Dersom partilaget hadde under 12 000 kr i inntekter i året når all offentlig støtte er trukket fra, må en bare svare på noen få spørsmål.
Veiledning til hvordan du henter, fyller ut, signerer og sender inn skjemaet finner du på partiportalen.no
Skjemaet blir sendt inn så snart begge de to som skal signere, har signert. Når skjemaet er sendt inn vil den som først hentet det opp og fylte det ut, få et referansenummer som kvittering på at opplysningene er sendt, og skjemaet blir deretter liggende lagret i denne personens Innboks (i «Arkiv»).
Feilinnsending
Er skjemaet sendt inn med feil eller mangelfulle opplysninger, kan det sendes inn på nytt ved å finne skjema i «Arkiv» og trykke på «Lag ny kopi».