Når en ansatt skal pensjoneres, må arbeidsgiver sende pensjonsmeldingsskjema til Statens pensjonskasse. De fleste født etter 1963 skal pensjonere seg selv. Du blir videresendt til Min virksomhet for videre informasjon om de nye reglene. Velg den ansatte du ønsker å pensjonere i Min virksomhet og følg instruksjonene.
Find the form at spk.noArbeidsgiver skal bruke skjemaet når en ansatt dør, eller skal gå av med alderspensjon, AFP eller uførepensjon. Vi må få meldingen senest 3 måneder før pensjoneringsdatoen. Ved dødsfall må vi få meldingen så raskt som mulig.
Arbeidsgiver må sende inn pensjonsmeldingsskjema senest 3 måneder før pensjoneringsdato.
For å fylle ut og sende inn dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Lønn og personalmedarbeider, Regnskapsfører Lønn, Regnskapsfører uten signeringsrett og Regnskapsfører med signeringsrett gir tilgang til denne tjenesten.
Mangler du denne rollen eller disse rettighetene må du kontakte den i din virksomhet som kan tildele roller og rettigheter. Se hjelpesidene våre for veiledning om roller og rettigheter.
Det er ikke mulig å legge ved vedlegg når dere sender inn pensjonsmeldingsskjemaet via Altinn.
Ved uførepensjon har medlemmet ansvar for å sende egen søknad. Skjemane finnes på Min side på spk.no
For mer informasjon om pensjonering, se Slik pensjonerer du ansatte.
Når en ansatt skal pensjonere seg, må du som arbeidsgiver sende pensjonsmeldingsskjema til Statens pensjonskasse. Skjemaet skal du bruke når den ansatte først pensjonerer seg og når det skal gjøres endringer i pensjonen. Du skal bruke det samme skjemaet ved alle typer pensjon.