Som godkjent eksportør kan foretaket få økonomiske fordeler som å utstede opprinnelseserklæring (fakturaerklæring) utover eksportverdi og uten underskrift ved eksport.

Start service

About this form

Dersom du skal eksportere varer og benytte deg av Norges frihandelsavtaler og har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere at et eller flere av dine produkter oppfyller kravene til Norges frihandelsavtaler.
Dersom du er autorisert som godkjent eksportør og du ønsker å fornye din autorisasjon.

Kun de som er registrert i foretaksregistret.

For å fylle ut dette skjemaet trenger du Altinn-rollen «Regnskapsmedarbeider». Du kan sjekke hvilke roller du har på profilen din. Om du ikke har denne rollen, må du få noen til å delegere den til deg.

Det er varierende hvilken dokumentasjon som kreves basert på kompleksiteten til eksportproduktet.

Dette innebærer i hovedsak:

  • Innførselsdeklarasjon med tilhørende faktura og eventuelt preferanseopprinnelsesbevis for innførte innsatsmaterialer.
  • Utførselsdeklarasjon med tilhørende faktura for dine produkter. Preferanseopprinnelsesbevis for videresalg.

Dokumenter som ikke skal leveres:

  • Certificate of Origin (CCO) / Catch Certificate

Godkjente filformater for vedlegg er .jpeg, .png, .docx, .jpg, .pdf, .pptx, og .xlsx

Som godkjent eksportør kan foretaket få økonomiske fordeler som å utstede opprinnelseserklæring (fakturaerklæring) utover eksportverdi og uten underskrift ved eksport. Les mer om godkjent eksportør

For å bli autorisert som godkjent eksportør stilles det krav til god kunnskap om preferanseopprinnelsesreglene som gjelder for Norges frihandelsavtaler. Les mer om frihandelsavtaler her.

Dersom du er usikker på regler og dokumentasjonskrav i forbindelse med utstedelse av preferanseopprinnelsesbevis (EUR 1, Opprinnelseserklæring (fakturaerklæring), Nasjonal Leverandørerklæring) finner du vanlige spørsmål og utfordringer samlet her: Spørsmål og svar om opprinnelse - Tolletaten

 

Når ditt skjema er sendt inn vil du motta en kvittering fra Altinn med et referansenummer. Dette referansenummeret kan brukes når du skal sende inn ny informasjon til din eksisterende sak. Dersom du har behov for å ettersende informasjon kan du gjøre dette via skjemaet «Pågående sak hos Tolletaten».

Trenger du hjelp?

Kontaktsenteret hos Tolletaten kan svare på spørsmål som gjelder utfylling av skjema.

Kontakt oss her.
Telefon: 22 86 03 12

Open contact form